Vybraná témata ze života učitele 2. stupně základní školy pohledem práva
Selected Topics from the Life of a Secondary School Teacher from the Perspective of the Law
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193397/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193397Identifikátory
SIS: 272318
Kolekce
- Kvalifikační práce [19333]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ondráček, Vojtěch
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učitel 2. stupně ZŠ, odborná kvalifikace, aprobace, kompetentnost, pedagogická činnost, rozsah pracovní doby, samostudium, přespočetná hodinaKlíčová slova (anglicky)
lower secondary school teacher, professional qualification, teaching specialization, competence, pedagogical activity, scope of working time, self-study, overtimeDiplomová práce se zabývá vybranými tématy ze života učitele 2. stupně základní školy pohledem práva. Jedná se zejména o témata, která se v praxi ukázala začínajícím, ale často i zkušeným učitelům jako nejasná či nedostatečně nastudovaná pro působení na základní škole. Práce se tedy zabývá zejména předpoklady pro výkon činnosti učitele 2. stupně základní školy s důrazem na odbornou kvalifikaci a aprobace v komparaci s kompetentností a aktuální snahou o standardizaci učitelské profese v rámci Strategie 2030+. Dále se věnuje právem a povinnostem učitelů 2. stupně základní školy, a to jak vůči žákům a rodičům, tak i zaměstnavateli dle aktuálně platné legislativy. Práce se zaměřuje mj. na práva a povinnosti třídního učitele a formy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Výklad neopomíjí ani pracovněprávní aspekt školství, tedy zejména legislativní zakotvení pracovní doby učitele 2. stupně základní školy, konkrétněji rozsah pracovní doby a s tím spojenou diferenciaci mezi přímou pedagogickou činností a činností související s přímou pedagogickou činností. V závěru se věnuje specifikům čerpání a rozsahu dovolené pedagogických pracovníků. Cílem práce je tedy tyto tematické celky objasnit a představit tak systematicky ucelený výklad, který může sloužit jako odrazový můstek nejen pro začínající učitele...
The thesis deals with selected topics from the life of a lower secondary school teacher from the perspective of the Czech legal system. In particular, these are topics that appeared to not only novice teachers during their teaching experience as unclear or insufficiently studied for the scope of their job. The thesis therefore deals primarily with prerequisites for the performance of the activity of a lower secondary school teacher with emphasis on professional qualification and teaching specialization in comparison with competence and current efforts to standardize the teaching profession within the framework of the 2030+ Strategy. Furthermore, it deals with the rights and responsibilities of secondary lower school teachers, both vis-à-vis pupils and parents and vis-à-vis the employer according to the legislation currently in force. The thesis is also focused on the rights and obligations of the class teacher and the forms of further education of pedagogical staff. Finally, the thesis focuses on education in the context of labour law, namely the legislative anchoring of the working time of a secondary lower school teacher. More specifically, it addresses the scope of working hours, and the related differentiation between direct pedagogical activity and activities related to direct pedagogical...