Zapojení zrakově hendikepovaných žáků do programu při hodinách tělesné výchovy na ŽŠ Žehušice
Activation of visual handicap pupils to the program in Physical Education lessons at primary school Žehušice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193399Identifikátory
SIS: 261550
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vagaja, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - tělesná výchova
Katedra / ústav / klinika
Katedra tělesné výchovy
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
integrace, inkluze, tělesná výchova, zraková postiženíKlíčová slova (anglicky)
integration, inclusion, Physical Education, visual impairmentsTato diplomová práce přináší vhled do problematiky přizpůsobení výuky tělesné výchovy na běžných základních školách pro potřeby vzdělávání zrakově postižených jedinců. Zkoumá začlenění do hodin tělesné výchovy z pohledu rodiny, spolužáků, pedagogů i samotných žáků se zrakovým postižením. Cílem práce je zhodnotit úspěšnost inkluze zrakově hendikepovaných žáků na základních školách při hodinách tělesné výchovy. Poměrně zajímavým jevem je, jak konkrétně začlenění zrakově postiženého žáka ovlivní atmosféru, vztahy a celkové klima kolektivu dané třídy. Na základě odpovědí na anketní otázky položené jak hendikepovaným žákům, tak jejich spolužákům, je hodnoceno, jak se jedinci se zrakovým postižením cítí v hodinách tělesné výchovy a jak je vnímá jejich okolí (spolužáci, pedagogové). Práce je zajímavým prostředkem pro každého, koho zajímá problematika sportu a tělovýchovy zrakově postižených osob. Teoretická východiska shrnují možnosti, podmínky, speciální pomůcky a úpravy prostorů pro vzdělávání žáků s postižením zraku v běžné základní škole. V rámci výzkumných východisek se jedná o konkrétní případovou studii, jedná se o dva sourozence - chlapce na druhém stupni běžné základní školy. U obou chlapců se vyskytuje velmi těžká zraková vada (praktická nevidomost), ale jejich hendikep jim nebrání vzdělávat se...
This thesis provides an insight into the issue of adapting physical education teaching in mainstream primary schools to the needs of education of visually impaired individuals. It explores inclusion in physical education classes from the perspectives of families, classmates, teachers and the visually impaired students themselves. The aim of this thesis will be to evaluate the success of inclusion of visually impaired pupils in primary school physical education classes. A rather interesting phenomenon is how the inclusion of a visually impaired pupil specifically affects the atmosphere, relationships and overall climate of the classroom collective. Based on the answers to the survey questions asked to both the disabled pupils and their classmates, it will be evaluated how individuals with visual impairments feel in physical education classes and how they are perceived by their environment (classmates, teachers). The work will be an interesting resource for anyone interested in the issue of sport and physical education for visually impaired people. The theoretical part summarizes the possibilities, conditions, special aids and adaptations of the premises for education of visually impaired pupils in a regular primary school. The research part is a specific case study, it is about two siblings - boys...