Zobrazit minimální záznam

Sound localization as a principle of surround sound
dc.contributor.advisorJeřábek, Tomáš
dc.creatorMallý, Michael
dc.date.accessioned2024-10-01T06:36:26Z
dc.date.available2024-10-01T06:36:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193419
dc.description.abstractBakalářská práce se zaměřuje na zkoumání a analýzu principů, které umožňují vnímání a lokalizaci zvuku v prostoru, společně s technologiemi a metodami pro záznam, úpravu a reprodukci prostorového zvuku. Cílem práce je představit ucelený přehled této problematiky a na základě toho vytvořit bázi pro výrobu výukových materiálů s mezioborovým přesahem. Teoretická část je věnována fyzikálním a psychoakustickým jevům, které jsou klíčové k pochopení principů lokalizace zvuku v prostoru. Dále popisuje konkrétní technologie a metody, které dané principy využívají s cílem vytvoření realistického a imerzivního zážitku. Praktická část zahrnuje návrh tří námětů na výukové aktivity zaměřených na demonstraci principů a technologií popsaných v teoretické části. Tyto náměty přináší nový pohled na interdisciplinární zařazení akustiky do kontextu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA prostorový zvuk, interaurální rozdíl času, interaurální rozdíl intenzity, binaurální zvuk, head-realted trasfer function, kvadrofoniecs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis focuses on the exploration and analysis of principles that enable the perception and localization of sound in space, along with technologies and methods for recording, editing and reproduction of spatial sound. The aim of the thesis is to present a comprehensive overview of this topic upon which a foundation for the production of educational materials with interdisciplinary overlap shall be based. The theoretical part is devoted to physical and psychoacoustic phenomena that are crucial for understanding the principles of sound localization in space. It then describes specific technologies and methods that utilize these principles to create realistic and immersive experience. The practical part includes the design of three educational activity proposals focused on demonstrating the principles and technologies described in the theoretical part. These proposals offer a new perspective on the interdisciplinary integration of acoustics into the educational context. KEYWORDS spatial sound, interaural time difference, interaural level difference, binaural sound, head-related transfer function, quadrophonic sounden_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectspatial sounden_US
dc.subjectinteraural time differenceen_US
dc.subjectinteraural level differenceen_US
dc.subjectbinaural sounden_US
dc.subjecthead-related transfer functionen_US
dc.subjectquadrophonic sounden_US
dc.subjectprostorový zvukcs_CZ
dc.subjectinteraurální rozdíl časucs_CZ
dc.subjectinteraurální rozdíl intenzitycs_CZ
dc.subjectbinaurální zvukcs_CZ
dc.subjecthead-realted trasfer functioncs_CZ
dc.subjectkvadrofoniecs_CZ
dc.titleLokalizace zvuku jako princip prostorového zvukucs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId272460
dc.title.translatedSound localization as a principle of surround sounden_US
dc.contributor.refereeNovák, Jaroslav
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.csInformační technologie se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enInformation and Communication Technology for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se zaměřuje na zkoumání a analýzu principů, které umožňují vnímání a lokalizaci zvuku v prostoru, společně s technologiemi a metodami pro záznam, úpravu a reprodukci prostorového zvuku. Cílem práce je představit ucelený přehled této problematiky a na základě toho vytvořit bázi pro výrobu výukových materiálů s mezioborovým přesahem. Teoretická část je věnována fyzikálním a psychoakustickým jevům, které jsou klíčové k pochopení principů lokalizace zvuku v prostoru. Dále popisuje konkrétní technologie a metody, které dané principy využívají s cílem vytvoření realistického a imerzivního zážitku. Praktická část zahrnuje návrh tří námětů na výukové aktivity zaměřených na demonstraci principů a technologií popsaných v teoretické části. Tyto náměty přináší nový pohled na interdisciplinární zařazení akustiky do kontextu vzdělávání. KLÍČOVÁ SLOVA prostorový zvuk, interaurální rozdíl času, interaurální rozdíl intenzity, binaurální zvuk, head-realted trasfer function, kvadrofoniecs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis focuses on the exploration and analysis of principles that enable the perception and localization of sound in space, along with technologies and methods for recording, editing and reproduction of spatial sound. The aim of the thesis is to present a comprehensive overview of this topic upon which a foundation for the production of educational materials with interdisciplinary overlap shall be based. The theoretical part is devoted to physical and psychoacoustic phenomena that are crucial for understanding the principles of sound localization in space. It then describes specific technologies and methods that utilize these principles to create realistic and immersive experience. The practical part includes the design of three educational activity proposals focused on demonstrating the principles and technologies described in the theoretical part. These proposals offer a new perspective on the interdisciplinary integration of acoustics into the educational context. KEYWORDS spatial sound, interaural time difference, interaural level difference, binaural sound, head-related transfer function, quadrophonic sounden_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV