dc.contributor.advisor | Machovcová, Kateřina | |
dc.creator | Raková, Pavlína | |
dc.date.accessioned | 2024-11-28T22:57:54Z | |
dc.date.available | 2024-11-28T22:57:54Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193440 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá skupinou doktorandů první generace a jejich sociální oporu při cestě studiem. Cílem práce bylo pochopit zkušenosti studentů první generace při studiu doktorských programů a prožívání sociální opory během studia, možnou proměnu jejich blízkých vztahů s okolím vzhledem ke studiu a popsat jejich pocity sounáležitosti k jejich instituci a sociálním skupinám. Teoretická část se věnuje východiskům sociální opory, sociální identity a sounáležitosti s ohledem na skupinu studujících první generace, doktorandů všeobecně a doktorandů první generace. Výzkumný soubor tvořilo 6 doktorandů první generace, studujících prezenčně doktorský program v oblasti humanitně-sociálních věd. Sběr dat byl proveden polostrukturovanými rozhovory, které byly následně zpracovány pomocí reflexivní tematické analýzy. Výsledky ukazují, že respondenti byli již během pregraduálního studia cílevědomí jedinci, kteří v případě nedostupné studijní opory od rodiny dokázali využít jiné zdroje opory. Od rodiny čerpali především emocionální podporu. Někteří nezaznamenali výrazné změny ve vztazích s rodinou, zatímco jiní se potýkali s nepochopením vzhledem k jejich studiu, což ovlivnilo jejich pocit sounáležitosti a komunikaci s rodinou. Necítili silnou sounáležitost se svou institucí kvůli samostatné práci na... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor's thesis explores the group of first-generation doctoral students and their social support throughout their studies. The aim of the thesis was to understand the experiences of first-generation students in doctoral programs, their perception of social support during their studies, the potential transformation of their close relationships due to their academic pursuits, and to describe their sense of belonging to their institution and social groups. The theoretical part focuses on the foundations of social support, social identity, and belonging with respect to first-generation students, doctoral students in general, and specifically first-generation doctoral students. The research sample consisted of 6 first-generation doctoral students, studying full- time in humanities and social sciences programs. Data collection was conducted through semi- structured interviews, which were analysed using reflexive thematic analysis. The findings indicate that respondents were already goal-oriented individuals during their undergraduate studies, who managed to utilize other sources of support when family support for their studies was lacking. They primarily drew emotional support from their families. Some did not notice significant changes in family relationships, while others faced... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | first generation students | en_US |
dc.subject | doctoral students | en_US |
dc.subject | students | en_US |
dc.subject | social support | en_US |
dc.subject | belonging | en_US |
dc.subject | studenti první generace | cs_CZ |
dc.subject | doktorandi | cs_CZ |
dc.subject | studenti | cs_CZ |
dc.subject | sociální opora | cs_CZ |
dc.subject | belonging | cs_CZ |
dc.title | Sociální opora a cesta studiem doktorandů první generace | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-10 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 260483 | |
dc.title.translated | Social support and the journey through the studies of first-generation doctoral students | en_US |
dc.contributor.referee | Škanderová, Taťána | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
thesis.degree.program | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.degree.program | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Psychologie s rozšířením o speciální pedagogiku | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Psychology with special pedagogy extension | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá skupinou doktorandů první generace a jejich sociální oporu při cestě studiem. Cílem práce bylo pochopit zkušenosti studentů první generace při studiu doktorských programů a prožívání sociální opory během studia, možnou proměnu jejich blízkých vztahů s okolím vzhledem ke studiu a popsat jejich pocity sounáležitosti k jejich instituci a sociálním skupinám. Teoretická část se věnuje východiskům sociální opory, sociální identity a sounáležitosti s ohledem na skupinu studujících první generace, doktorandů všeobecně a doktorandů první generace. Výzkumný soubor tvořilo 6 doktorandů první generace, studujících prezenčně doktorský program v oblasti humanitně-sociálních věd. Sběr dat byl proveden polostrukturovanými rozhovory, které byly následně zpracovány pomocí reflexivní tematické analýzy. Výsledky ukazují, že respondenti byli již během pregraduálního studia cílevědomí jedinci, kteří v případě nedostupné studijní opory od rodiny dokázali využít jiné zdroje opory. Od rodiny čerpali především emocionální podporu. Někteří nezaznamenali výrazné změny ve vztazích s rodinou, zatímco jiní se potýkali s nepochopením vzhledem k jejich studiu, což ovlivnilo jejich pocit sounáležitosti a komunikaci s rodinou. Necítili silnou sounáležitost se svou institucí kvůli samostatné práci na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor's thesis explores the group of first-generation doctoral students and their social support throughout their studies. The aim of the thesis was to understand the experiences of first-generation students in doctoral programs, their perception of social support during their studies, the potential transformation of their close relationships due to their academic pursuits, and to describe their sense of belonging to their institution and social groups. The theoretical part focuses on the foundations of social support, social identity, and belonging with respect to first-generation students, doctoral students in general, and specifically first-generation doctoral students. The research sample consisted of 6 first-generation doctoral students, studying full- time in humanities and social sciences programs. Data collection was conducted through semi- structured interviews, which were analysed using reflexive thematic analysis. The findings indicate that respondents were already goal-oriented individuals during their undergraduate studies, who managed to utilize other sources of support when family support for their studies was lacking. They primarily drew emotional support from their families. Some did not notice significant changes in family relationships, while others faced... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |