The changing role of global automotive industry: Analyze the automotive international trade of CEE countries and China
Měnící se role globálního automobilového průmyslu: analýza mezinárodního obchodu automobilového průmysly zemí střední a východní Evropy a Číny
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193444Identifikátory
SIS: 251413
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Li, Yating
Paulus, Michal
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
International Masters in Economy, State and Society with specialisation in Economy and Business
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Automobilový průmysl, průmysl elektrických vozidel, globální hodnotový řetězec, Čína, země střední a východní EvropyKlíčová slova (anglicky)
Automotive industry, EV industry, global value chain, China, CEE countriesČlánek zkoumá roli zemí středovýchodní Evropy (SVE) a Čí ny v meziná rodní m automobilovém průmyslu. Výzkum využívá databázi OECD-ICIO pokrý vají cí období 1995-2020 a provádí analýzu vstupů a výstupů (IO) a analýzu sítě IO v automobilových odvětvích. Databáze BACI pokrývající období 2017-2022 je použita k provedení IO sítí v sektoru elektrických vozidel. Zjistili jsme, že Čí na se stala centrem globální automobilové sítě a střední a východní Evropa se v letech 1995- 2020 k této síti přiblížila. Výroba vozidel v Čí ně byla lokalizována a celý proces od výroby komponentů až po montáž mohl být dokončen v Čí ně. Výroba vozidel ve střední a východní Evropě je orientována na vývoz. Model automobilového průmyslu v zemích SVE je "tovární ekonomikou", která přispívá k čá stem automobilové ho GVC s nízkou přidanou hodnotou. Situace roztříštěnosti evropského hodnotového řetězce automobilového průmyslu je zřejmější. Kromě toho Čí na a země SVE postupně přecházejí na odvětví elektromobilů. Čí na se stala druhou největší zemí v síti a země SVE se přiblížily centru. Stále více čí nských společností zabývajících se výrobou elektromobilů investuje a staví továrny na výrobu elektromobilů v Evropě. Země SVE přilákaly zahraniční investice do odvětví souvisejících s EV.