Rodičovství u dětí s postižením v kontextu životního cyklu
Parenting children with disabilities in the context of the life cycle
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193458Identifikátory
SIS: 262991
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Potůček, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Rodina, rodičovství, potřeby, sociální služby, sociální politika, systém dávek, znevýhodněné děti, životní cyklusKlíčová slova (anglicky)
family, parenting, needs, social services, social policy, benefits system, children with disability, life courseBakalářská práce se zaměřuje na problémy, kterým čelí rodiče dětí se zdravotním postižením, a zkoumá, jak se jejich zkušenosti s rodičovstvím proměňovaly s dospíváním tohoto dítěte. Na základě polostrukturovaných hloubkových rozhovorů s rodiči dospělých dětí s postižením zkoumá práce průnik společenských očekávání, osobních zkušeností a dopadů toho, jak postižení jejich dětí proměňuje jejich roli. Zjištění ukazují, že rodičovství dítěte s postižením významně mění rodinnou dynamiku, kariérní dráhu a sociální interakce a vyžaduje značné emocionální a časové investice. Rodiče často zažívají zvýšený stres a psychickou zátěž. Práce má přispět k hlubšímu porozumění jedinečných problémů, kterým tito rodiče čelí, a vyzývá k vytvoření komplexnějších podpůrných mechanismů, které by těmto rodinám pomohly vyrovnat se s jejich složitou situací.
The bachelor thesis focuses on the challenges faced by parents of children with disabilities and explores how their experiences of parenting have changed as the child has matured. Drawing on semi-structured in-depth interviews with parents of adult children with disabilities, the thesis explores the intersection of societal expectations, personal experiences and the impact of how their child's disability transforms their role. Findings show that parenting a child with a disability significantly alters family dynamics, career trajectories, and social interactions and requires significant emotional and time investment. Parents often experience increased stress and psychological strain. This work is intended to contribute to a deeper understanding of the unique challenges these parents face and calls for more comprehensive support mechanisms to help these families cope with their complex situation.