Vliv reklamy oděvních značek na body image žen generace Z
The influence of clothing brands advertising on the body image of women of generation Z
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193506Identifikátory
SIS: 229361
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konrádová, Marcela
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Marketingová komunikace a public relations
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato bakalářská práce se zaměřuje na vliv reklamy oděvních značek na body image žen generace Z. Cílem je prozkoumat, jak zobrazované modelky v reklamách ovlivňují vnímání vlastního těla mladých žen a jaké dopady mohou tyto reklamy mít. Teoretická část se věnuje definici pojmů sebepojetí a body image, charakterizuje generaci Z, sleduje historický vývoj ideálu ženské krásy a zaměřuje se na dosavadní výzkum v oblasti vlivu reklamy na body image žen. Praktická část zahrnuje kvalitativní výzkum, který využívá polostrukturované rozhovory s respondentkami rozdělenými do dvou skupin. Každá skupina byla vystavena fotografiím modelek jiného tělesného typu, aby se zjistilo, jak jsou tyto obrazy vnímány a jak ovlivňují tělesné sebepojetí žen generace Z. Nasbíraná data byla následně analyzována pomocí tematické analýzy s otevřeným a selektivním kódováním. Výzkum na vybraných zástupkyních generace Z prokázal, že prezentace různých tělesných typů modelek v reklamách u nich ovlivňuje vnímání vlastního těla a vyvolává emoce. U respondentek srovnávání se štíhlými modelkami může vést k negativním pocitům nespokojenosti a nedostatečnosti, ale zároveň některé ženy je mají jako motivaci ke zlepšení životního stylu. Závěrem jsou diskutovány limitace výzkumu a navrženy směry pro další zkoumání v této oblasti.
This bachelor's thesis focuses on the influence of clothing brand advertising on the body image of Generation Z women. The aim is to explore how the models depicted in advertisements affect young women's perception of their own bodies and what impacts these advertisements may have. The theoretical part addresses the definitions of self-concept and body image, characterizes Generation Z, traces the historical development of the ideal of female beauty, and examines existing research on the influence of advertising on women's body image. The practical part includes qualitative research utilizing semi-structured interviews with respondents divided into two groups. Each group was exposed to photographs of models with different body types to determine how these images are perceived and how they influence the body self-concept of Generation Z women. The collected data was subsequently analyzed using thematic analysis with open and selective coding. The research conducted on selected representatives of Generation Z demonstrated that the presentation of various body types of models in advertisements influences their perception of their own bodies and evokes emotions. For respondents, comparing themselves to slim models can lead to negative feelings of dissatisfaction and inadequacy; however, some women view...