dc.contributor.advisor | Stracený, Josef | |
dc.creator | Sučík, Josef | |
dc.date.accessioned | 2024-10-01T07:08:03Z | |
dc.date.available | 2024-10-01T07:08:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193555 | |
dc.description.abstract | V této práci stručně shrnuji aktuální teoretické poznatky z politologie, které se zabývají problematikou přechodu k demokracii. Nastiňuji okolnosti v Sovětském svaze, který s příchodem Michaila Gorbačova zahájil politiku nevměšování se do vývoje satelitních zemí. Popisuji podmínky v PLR i MLR zvláště s důrazem na klíčové události jako potlačené maďarské povstání v roce 1956 nebo vyhlášení výjimečného stavu v Polsku v roce 1981. Sleduji vývoj opozičních hnutí v obou zemích a reakce vládních představitelů. Zaměřuji se na fáze transformačních procesů do momentu, kdy je demokracie "jedinou hrou ve městě." Odpovídám na otázky typu, jaká byla povaha odstraňovaných režimů, jejich mocenské způsoby nebo okolnosti ekonomického vývoje. Transformační proces v Polsku hodnotím dle typologie Karla Schmittera jako reformu, protože hlavní iniciátor událostí byla společenská masa, a její strategií nebylo použití síly, nýbrž hledání kompromisu. Oproti tomu v Maďarsku je situace méně jednoznačná. Hlavním iniciátorem sice jistě byla vládnoucí elita, ale není zřejmé, která strategie převážila. Dle mého názoru se jednalo o sílu, proto transformační přechod v Maďarsku označuji za vnucení. Věnuji se i srovnání povolební situace. V Polsku, s původně jednotnou opoziční silou - odborovým hnutím Solidarita, se povolební... | cs_CZ |
dc.description.abstract | I briefly summarize current theoretical findings in political science that deal with the issue of transition to democracy. I outline the circumstances in the Soviet Union, which with the arrival of Mikhail Gorbachev initiated a policy of non-interference in the development of satellite countries. I describe conditions in both the PLR and the MLR, with particular emphasis on key events such as the suppressed Hungarian uprising in 1956 or the declaration of a state of emergency in Poland in 1981. I trace the development of opposition movements in both countries and the reactions of government officials. I focus on the phases of transition processes up to the point where democracy is "the only game in town." I answer questions such as the nature of the regimes being dismantled, their modes of power, or the circumstances of economic development. I assess the transformation process in Poland according to Karl Schmitter's typology as a reform, because the main initiator of events was the social mass, and its strategy was not the use of force but the search for compromise. In contrast, the situation in Hungary is less clear. While the main initiator was certainly the ruling elite, it is not clear which strategy prevailed. In my opinion, it was about force, which is why I describe the transition in Hungary... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Transformation | en_US |
dc.subject | People's Republic of Poland | en_US |
dc.subject | People's Republic of Hungary | en_US |
dc.subject | Solidarity | en_US |
dc.subject | Hungarian Democratic Forum | en_US |
dc.subject | Democracy | en_US |
dc.subject | Transformace | cs_CZ |
dc.subject | Polská lidová republika | cs_CZ |
dc.subject | Maďarská lidové republika | cs_CZ |
dc.subject | Solidarita | cs_CZ |
dc.subject | Maďarské demokratické fórum | cs_CZ |
dc.subject | Demokracie | cs_CZ |
dc.title | Srovnání politické transformace v Polsku a Maďarsku. | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-10 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 271660 | |
dc.title.translated | Comparison of political transformation in Poland and Hungary | en_US |
dc.contributor.referee | Lánský, Ondřej | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | V této práci stručně shrnuji aktuální teoretické poznatky z politologie, které se zabývají problematikou přechodu k demokracii. Nastiňuji okolnosti v Sovětském svaze, který s příchodem Michaila Gorbačova zahájil politiku nevměšování se do vývoje satelitních zemí. Popisuji podmínky v PLR i MLR zvláště s důrazem na klíčové události jako potlačené maďarské povstání v roce 1956 nebo vyhlášení výjimečného stavu v Polsku v roce 1981. Sleduji vývoj opozičních hnutí v obou zemích a reakce vládních představitelů. Zaměřuji se na fáze transformačních procesů do momentu, kdy je demokracie "jedinou hrou ve městě." Odpovídám na otázky typu, jaká byla povaha odstraňovaných režimů, jejich mocenské způsoby nebo okolnosti ekonomického vývoje. Transformační proces v Polsku hodnotím dle typologie Karla Schmittera jako reformu, protože hlavní iniciátor událostí byla společenská masa, a její strategií nebylo použití síly, nýbrž hledání kompromisu. Oproti tomu v Maďarsku je situace méně jednoznačná. Hlavním iniciátorem sice jistě byla vládnoucí elita, ale není zřejmé, která strategie převážila. Dle mého názoru se jednalo o sílu, proto transformační přechod v Maďarsku označuji za vnucení. Věnuji se i srovnání povolební situace. V Polsku, s původně jednotnou opoziční silou - odborovým hnutím Solidarita, se povolební... | cs_CZ |
uk.abstract.en | I briefly summarize current theoretical findings in political science that deal with the issue of transition to democracy. I outline the circumstances in the Soviet Union, which with the arrival of Mikhail Gorbachev initiated a policy of non-interference in the development of satellite countries. I describe conditions in both the PLR and the MLR, with particular emphasis on key events such as the suppressed Hungarian uprising in 1956 or the declaration of a state of emergency in Poland in 1981. I trace the development of opposition movements in both countries and the reactions of government officials. I focus on the phases of transition processes up to the point where democracy is "the only game in town." I answer questions such as the nature of the regimes being dismantled, their modes of power, or the circumstances of economic development. I assess the transformation process in Poland according to Karl Schmitter's typology as a reform, because the main initiator of events was the social mass, and its strategy was not the use of force but the search for compromise. In contrast, the situation in Hungary is less clear. While the main initiator was certainly the ruling elite, it is not clear which strategy prevailed. In my opinion, it was about force, which is why I describe the transition in Hungary... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |