dc.contributor.advisor | Rybák, David | |
dc.creator | Kynclová, Hana | |
dc.date.accessioned | 2024-10-01T07:12:08Z | |
dc.date.available | 2024-10-01T07:12:08Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193574 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá hledáním zdrojů smyslu života pro moderního člověka u Tomáše Garrigue Masaryka. Metodicky budeme postupovat především analýzou filozofického i historického kontextu na základě interpretace některých klíčových Masarykových textů. Předpokladem je Masarykovo (Masaryk v tom myslitelsky samozřejmě není osamocen) upozornění na to, že přirozené zdroje smyslu, z nichž žil a zakoušel předmoderní člověk a společenství, byly v postupu moderny do značné míry rozvráceny. V první části je popsáno Masarykovo filozofické myšlení a jeho hledání zdrojů smyslu života. Setkáme se zde s problémy moderního člověka jako takového a s vlivy na jeho život. Dále se budeme zabývat Masarykovou tematizací problému moderny a náboženství jako jednoho ze zdrojů smyslu. Pokusíme se též vztáhnout Masarykovo myšlení do širšího kontextu existenciálního tázání, které ve 20. století nabylo na síle. A v neposlední řadě se pokusíme zasadit do problematiky smyslu lidského života, jak ho Masaryk promýšlí, též problém vzdělání a výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Smysl života; Filosofie; Evropa; Lidství; Vzdělání; Bůh | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor thesis deals with the search for the sources of the meaning of life for the modern human by Tomáš Garrigue Masaryk. Methodologically, we will proceed primarily by analyzing the philosophical and historical context on the basis of interpretation of some of Masaryk's key texts. The prerequisite is Masaryk's (Masaryk is of course not alone in his thinking) pointing out that the natural sources of meaning from which he lived and experienced of pre-modern human and community, were to a large extent in the progression of modernity subverted. The first part describes Masaryk's philosophical thought and his search for the sources of meaning in life. Here we encounter the problems of modern human as such and with the influences on his life. Next, we will deal with Masaryk's thematization of the problem of modernity and religion as one of sources of meaning. We will also try to relate Masaryk's thought to the wider context of the existential questioning that gained momentum in the 20th century. At last, we will try to situate the question of the meaning of human the problem of education and upbringing. KEYWORDS Meaning of life; Philosophy; Europe; Humanity; Education; The God | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | meaning of life | en_US |
dc.subject | philosophy | en_US |
dc.subject | Europe | en_US |
dc.subject | humanity | en_US |
dc.subject | education | en_US |
dc.subject | The God | en_US |
dc.subject | smysl života | cs_CZ |
dc.subject | filosofie | cs_CZ |
dc.subject | Evropa | cs_CZ |
dc.subject | lidství | cs_CZ |
dc.subject | vzdělání | cs_CZ |
dc.subject | Bůh | cs_CZ |
dc.title | Hledání smyslu života moderního člověka podle Tomáše Garrigue Masaryka | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-10 | |
dc.description.department | Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 254376 | |
dc.title.translated | The Search for the Meaning of Life of Modern Man According to Tomáš Garrigue Masaryk | en_US |
dc.contributor.referee | Hauser, Michael | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Český jazyk se zaměřením na vzdělávání - Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Czech Language Oriented at Education - Social Sciences Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se zabývá hledáním zdrojů smyslu života pro moderního člověka u Tomáše Garrigue Masaryka. Metodicky budeme postupovat především analýzou filozofického i historického kontextu na základě interpretace některých klíčových Masarykových textů. Předpokladem je Masarykovo (Masaryk v tom myslitelsky samozřejmě není osamocen) upozornění na to, že přirozené zdroje smyslu, z nichž žil a zakoušel předmoderní člověk a společenství, byly v postupu moderny do značné míry rozvráceny. V první části je popsáno Masarykovo filozofické myšlení a jeho hledání zdrojů smyslu života. Setkáme se zde s problémy moderního člověka jako takového a s vlivy na jeho život. Dále se budeme zabývat Masarykovou tematizací problému moderny a náboženství jako jednoho ze zdrojů smyslu. Pokusíme se též vztáhnout Masarykovo myšlení do širšího kontextu existenciálního tázání, které ve 20. století nabylo na síle. A v neposlední řadě se pokusíme zasadit do problematiky smyslu lidského života, jak ho Masaryk promýšlí, též problém vzdělání a výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA Smysl života; Filosofie; Evropa; Lidství; Vzdělání; Bůh | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis deals with the search for the sources of the meaning of life for the modern human by Tomáš Garrigue Masaryk. Methodologically, we will proceed primarily by analyzing the philosophical and historical context on the basis of interpretation of some of Masaryk's key texts. The prerequisite is Masaryk's (Masaryk is of course not alone in his thinking) pointing out that the natural sources of meaning from which he lived and experienced of pre-modern human and community, were to a large extent in the progression of modernity subverted. The first part describes Masaryk's philosophical thought and his search for the sources of meaning in life. Here we encounter the problems of modern human as such and with the influences on his life. Next, we will deal with Masaryk's thematization of the problem of modernity and religion as one of sources of meaning. We will also try to relate Masaryk's thought to the wider context of the existential questioning that gained momentum in the 20th century. At last, we will try to situate the question of the meaning of human the problem of education and upbringing. KEYWORDS Meaning of life; Philosophy; Europe; Humanity; Education; The God | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |