Fenomén scholastiky v učebnicích pro střední školy a v RVP G
The Phenomenon of Scholasticism in the Textbooks for Secondary Schools and in Curriculum Framework
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193576Identifikátory
SIS: 265818
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šíp, Radim
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
scholastika, učebnice společenských věd, dějiny filosofie, středověké myšlení, filosofie ve vzdělávání, Rámcový vzdělavací program pro gymnáziaKlíčová slova (anglicky)
Scholasticism, Social Science Textbooks, History of Philosophy, Medieval Thought, Philosophy in Education, Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools)Předložená práce se zabývá fenoménem scholastiky a snaží se hledat odpovědi na následující otázky: Má z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia scholastika své místo v gymnaziální výuce? Shoduje se obraz scholastiky ve středoškolských učebnicích se závěry odborné literatury? Může zapojení scholastiky do výuky naplnit i další cíle vzdělávaní, které nejsou přímo součástí vzdělávací oblasti daného programu s názvem Člověk a společnost? Práce provádí analýzu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia a středoškolských učebnic společenských věd a dějepisu, kterou vzápětí klade do souvislosti s odbornou literaturou v oblasti dějin středověké filosofie a myšlení. Práce dále s ohledem na současnou didaktiku filosofie promýšlí další možnosti využití tématu scholastiky ve výuce. Dospívá pak k závěru, že v ní má scholastika z pohledu Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia své nezpochybnitelné místo. V rámci analýzy učebnic pak konstatuje, že jim nejvíce schází vykreslení scholastiky v její myšlenkové pestrosti. Specifika středověkého myšlenkového světa mohou ve výuce posloužit nejen v oblasti metody a rozvoje kritického myšlení skrze inspiraci středověkými disputacemi a kvestiemi, ale také mohou učit transkulturnímu přístupu, protože pro dnešního člověka je scholastika v mnohém naprosto cizí.
This thesis deals with the phenomenon of scholasticism and attempts to find answers to the following questions: does scholasticism have its place in secondary school education according to the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools)? Does the image of scholasticism in secondary school textbooks coincide with the conclusions of the scholarly literature? Can the inclusion of scholasticism in the curriculum fulfil other educational objectives that are not directly addressed in the educational area of the given Framework entitled Man and Society? The presented thesis conducts an analysis of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools) and secondary school textbooks of social sciences and history, and subsequently relates it to the scholarly literature on the history of medieval philosophy and thought. The thesis also reflects on further possibilities of using the theme of scholasticism in teaching, considering the current didactics of philosophy. This thesis concludes that scholasticism has an unquestionable place in the philosophy didactics from the perspective of the Framework Education Programme for Secondary General Education (Grammar Schools). Furthermore, in the context of textbooks analysis, the thesis concludes that...