dc.contributor.advisor | Korandová, Zuzana | |
dc.creator | Drbohlavová, Marie | |
dc.date.accessioned | 2024-10-01T07:12:56Z | |
dc.date.available | 2024-10-01T07:12:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193578 | |
dc.description.abstract | Předkládaná bakalářská práce je věnována tématu komunikačních schopností žáků s poruchou autistického spektra mladšího školního věku. Práce je strukturována do tří kapitol, z nichž první dvě tvoří teoretickou část a třetí empirickou část. První kapitola je zaměřena na oblast komunikace a seznamuje se základními pojmy souvisejícími s touto problematikou. Poté je pozornost věnována vývoji řeči, jazyka a komunikace a oblastem, které jsou s tímto vývojem propojeny a vzájemně se ovlivňují. Závěr kapitoly se soustředí na narušenou komunikační schopnost a neurovývojové poruchy. Ve druhé kapitole je přiblížena problematika poruch autistického spektra. Zabývá se zejména terminologickým vymezením, symptomatologií, ale také procesem diagnostiky a terapie. Třetí kapitola představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru, jehož hlavním cílem bylo analyzovat komunikační schopnosti žáků s poruchou autistického spektra mladšího školního věku. Na jeho základě byly stanoveny parciální cíle, které byly orientovány na vývoj, podporu rozvoje a současnou úroveň komunikačních schopností sledovaných žáků. V návaznosti byly položeny výzkumné otázky. Ke sběru dat byla využita technika pozorování, dále analýza anamnestických údajů a analýza dostupných dokumentů. Následně byly zpracovány případové studie dvou žáků s... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The presented bachelor thesis is dedicated to the topic of communication skills of primary school pupils with autism spectrum disorder. The thesis is structured into three chapters, with the first two forming the theoretical part and the third the empirical part. The first chapter focuses on communication and introduces the basic concepts related to this issue. Attention is then given to the development of speech, language, and communication, and the areas that are interconnected with this development and mutually influence each other. The end of the chapter focuses on impaired communication ability and neurodevelopmental disorders. The second chapter deals with the issue of autism spectrum disorders. It addresses mainly the terminological definition and symptomatology, but also the process of diagnosis and therapy. The third chapter presents qualitative research, the main aim of which was to analyse the communication skills of primary school pupils with autism spectrum disorder. Based on this, partial objectives were set, oriented towards the development, support of development, and current level of communication skills of the observed pupils. Subsequently, research questions were posed. Data collection techniques included observation, analysis of anamnestic data, and analysis of available... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | development of speech | en_US |
dc.subject | language | en_US |
dc.subject | and communication | en_US |
dc.subject | autism spectrum disorders | en_US |
dc.subject | communication ability | en_US |
dc.subject | areas influencing speech | en_US |
dc.subject | language | en_US |
dc.subject | and communication | en_US |
dc.subject | case study | en_US |
dc.subject | vývoj řeči | cs_CZ |
dc.subject | jazyka a komunikace | cs_CZ |
dc.subject | poruchy autistického spektra | cs_CZ |
dc.subject | komunikační schopnost | cs_CZ |
dc.subject | oblasti ovlivňující řeč | cs_CZ |
dc.subject | jazyk a komunikaci | cs_CZ |
dc.subject | případová studie | cs_CZ |
dc.title | Komunikační schopnosti žáků s poruchou autistického spektra mladšího školního věku | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-10 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 264316 | |
dc.title.translated | Communication skills of primary school pupils with autism spectrum disorder | en_US |
dc.contributor.referee | Klenková, Jiřina | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika/Logopedie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education/Speech Therapy | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná bakalářská práce je věnována tématu komunikačních schopností žáků s poruchou autistického spektra mladšího školního věku. Práce je strukturována do tří kapitol, z nichž první dvě tvoří teoretickou část a třetí empirickou část. První kapitola je zaměřena na oblast komunikace a seznamuje se základními pojmy souvisejícími s touto problematikou. Poté je pozornost věnována vývoji řeči, jazyka a komunikace a oblastem, které jsou s tímto vývojem propojeny a vzájemně se ovlivňují. Závěr kapitoly se soustředí na narušenou komunikační schopnost a neurovývojové poruchy. Ve druhé kapitole je přiblížena problematika poruch autistického spektra. Zabývá se zejména terminologickým vymezením, symptomatologií, ale také procesem diagnostiky a terapie. Třetí kapitola představuje výzkumné šetření kvalitativního charakteru, jehož hlavním cílem bylo analyzovat komunikační schopnosti žáků s poruchou autistického spektra mladšího školního věku. Na jeho základě byly stanoveny parciální cíle, které byly orientovány na vývoj, podporu rozvoje a současnou úroveň komunikačních schopností sledovaných žáků. V návaznosti byly položeny výzkumné otázky. Ke sběru dat byla využita technika pozorování, dále analýza anamnestických údajů a analýza dostupných dokumentů. Následně byly zpracovány případové studie dvou žáků s... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The presented bachelor thesis is dedicated to the topic of communication skills of primary school pupils with autism spectrum disorder. The thesis is structured into three chapters, with the first two forming the theoretical part and the third the empirical part. The first chapter focuses on communication and introduces the basic concepts related to this issue. Attention is then given to the development of speech, language, and communication, and the areas that are interconnected with this development and mutually influence each other. The end of the chapter focuses on impaired communication ability and neurodevelopmental disorders. The second chapter deals with the issue of autism spectrum disorders. It addresses mainly the terminological definition and symptomatology, but also the process of diagnosis and therapy. The third chapter presents qualitative research, the main aim of which was to analyse the communication skills of primary school pupils with autism spectrum disorder. Based on this, partial objectives were set, oriented towards the development, support of development, and current level of communication skills of the observed pupils. Subsequently, research questions were posed. Data collection techniques included observation, analysis of anamnestic data, and analysis of available... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |