Sborový zpěv v divadelním představení
Choral singing in theatre performance
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193658Identifikátory
SIS: 266389
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stříteská, Leona
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství sborového zpěvu se sdruženým studiem Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sborový zpěv, inscenovaný koncert, hudba, divadloKlíčová slova (anglicky)
Choral singing, scenic concert, music, theatrePráce si klade za cíl seznámit čtenáře s možnostmi využití sborového zpěvu při tvorbě divadelního představení. Centrálním objektem zájmu je forma inscenovaného koncertu, která se nachází na pomezí divadelního představení a koncertu a ve které je hlavním vyjadřovacím a uměleckým prostředkem sborový zpěv. Text je vypracován na základě historických a odborných knih a osobního archivu autorky. Důležitým zdrojem informací je také osobní výpověď osobností, které mají zkušenost s tvorbou na pomezí divadla a koncertu, a to jak s dětským a mládežnickým sborem, tak dospělým profesionálním tělesem. Práce je rozdělena na dvě části. V první části se čtenář seznámí s historickým vývojem uměleckých forem, ve kterých je propojováno divadlo, hudba a sborový zpěv. V části druhé se čtenář dočte o konkrétních scénických projektech a inscenovaných koncertech různých uměleckých uskupeních. KLÍČOVÁ SLOVA Sborový zpěv, inscenovaný koncert, hudba, divadlo
The main objective of this thesis is to explore the possibilities of using choir singing in creating theatrical performances. It focuses on the form of staged concerts, which balance between theatre and concert performances, with choir singing as the primary means of expression and artistic medium. This text is based on historical and expert literature, as well as the author's personal archive. An important source of information is also the interview process with individuals experienced in blending choir and theatre, including both children's and youth choirs as well as professional adult ensembles. This thesis is structured in two parts. The first part presents the historical development of artistic forms that integrate theatre, music, and choir singing. The second part introduces specific scenic projects and staged concerts by various performers and performance groups. KEYWORDS Choral singing, scenic concert, music, theatre