dc.contributor.advisor | Salamon, Janusz | |
dc.creator | Dahal, Neha | |
dc.date.accessioned | 2024-11-11T21:44:32Z | |
dc.date.available | 2024-11-11T21:44:32Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193666 | |
dc.description.abstract | Kritika buddhismu Fredericha Nietzche jako zásadně nihilistického vyústila v rozsáhlou odbornou debatu. Tato práce zkoumá a hodnotí validitu a reliabilitu Nietzscheho kritiky prostřednictvím tří ústředních hypotéz ve třech kapitolách. První hypotéza zkoumá spolehlivost Nietzscheho chápání buddhismu, primárně založeného na znalostech svědectví spíše než na přímém zapojení do buddhistických písem. Toto jediné spoléhání se na zdroje z druhé ruky vyvolává otázky o přesnosti jeho interpretací kvůli pokračující debatě o epistemologii ohledně toho, zda lze výpovědní znalosti použít jako jediný zdroj znalostí. Za druhé, analýza se zabývá tím, že Nietzsche je omezeně vystaven pouze theravádové (hinajánové) doktríně buddhismu, přičemž přehlíží doktrinální bohatství a rozmanitost reprezentované jinými významnými školami, jako je mahájána a vadžrajána (tibetský) buddhismus. Toto přehlédnutí vyvolává obavy ohledně zobecnitelnosti jeho závěrů napříč širším spektrem buddhistického myšlení, které se vyznačuje různými přístupy k utrpení, prázdnotě a osvícení. Nakonec práce zkoumá podobnosti mezi Nietzscheho anti- nihilistickými filozofiemi a principy zenového buddhismu. Navzdory svému různorodému zázemí se obě filozofie zavazují k překonání tradičních hodnot a realizaci hlubší, autentičtější formy existence.... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Buddhism | en_US |
dc.subject | Nietzsche | en_US |
dc.subject | nihilism | en_US |
dc.subject | Schopenhauer | en_US |
dc.subject | Mahayana | en_US |
dc.subject | Theravada | en_US |
dc.subject | Buddhismus | cs_CZ |
dc.subject | Nietzsche | cs_CZ |
dc.subject | nihilism | cs_CZ |
dc.subject | Schopenhauer | cs_CZ |
dc.subject | Mahayana | cs_CZ |
dc.subject | Theravada | cs_CZ |
dc.title | Buddhism in Nietzsche's Critique: A Reassessment of Nihilism | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-06-06 | |
dc.description.department | Department of Political Science | en_US |
dc.description.department | Katedra politologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 261429 | |
dc.title.translated | Buddhismus v kritice Nietzscheho: Přehodnocení nihilismu | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Franěk, Jakub | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Politics, Philosophy and Economics | en_US |
thesis.degree.discipline | Politics, Philosophy and Economics | cs_CZ |
thesis.degree.program | Politics, Philosophy and Economics | en_US |
thesis.degree.program | Politics, Philosophy and Economics | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra politologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Political Science | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Politics, Philosophy and Economics | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Politics, Philosophy and Economics | en_US |
uk.degree-program.cs | Politics, Philosophy and Economics | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Politics, Philosophy and Economics | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Kritika buddhismu Fredericha Nietzche jako zásadně nihilistického vyústila v rozsáhlou odbornou debatu. Tato práce zkoumá a hodnotí validitu a reliabilitu Nietzscheho kritiky prostřednictvím tří ústředních hypotéz ve třech kapitolách. První hypotéza zkoumá spolehlivost Nietzscheho chápání buddhismu, primárně založeného na znalostech svědectví spíše než na přímém zapojení do buddhistických písem. Toto jediné spoléhání se na zdroje z druhé ruky vyvolává otázky o přesnosti jeho interpretací kvůli pokračující debatě o epistemologii ohledně toho, zda lze výpovědní znalosti použít jako jediný zdroj znalostí. Za druhé, analýza se zabývá tím, že Nietzsche je omezeně vystaven pouze theravádové (hinajánové) doktríně buddhismu, přičemž přehlíží doktrinální bohatství a rozmanitost reprezentované jinými významnými školami, jako je mahájána a vadžrajána (tibetský) buddhismus. Toto přehlédnutí vyvolává obavy ohledně zobecnitelnosti jeho závěrů napříč širším spektrem buddhistického myšlení, které se vyznačuje různými přístupy k utrpení, prázdnotě a osvícení. Nakonec práce zkoumá podobnosti mezi Nietzscheho anti- nihilistickými filozofiemi a principy zenového buddhismu. Navzdory svému různorodému zázemí se obě filozofie zavazují k překonání tradičních hodnot a realizaci hlubší, autentičtější formy existence.... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra politologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | C | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |