Proměny severského boha Thora v popkultuře
Transformations of the norse god Thor in pop culture
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/193690/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193690Identifikátory
SIS: 257737
Kolekce
- Kvalifikační práce [23802]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Stahr, Radka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Germánská a severoevropská studia: Skandinavistika - Řecká a latinská studia: Latinský jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
severská mytologie|Thor|adaptace|popkultura|mýtusKlíčová slova (anglicky)
norse mythology|Thor|adaptation|pop-culture|mythTato práce si dává za cíl prozkoumat fenomén adaptace mytologických postav v současné popkultuře, konkrétně bude sledovat proměnu staroseverského boha Thora v popkulturního hrdinu. Práce se pokusí obsáhnout diachronní vývoj postavy Thora, od primárních textů staroseverské mytologie přes "znovuobjevení" severské mytologie a folklóru v období romantismu až po současný boom jejího výskytu v popkultuře. Při zkoumání adaptací uplatním metodu francouzského teoretika Rolanda Barthese, kterou popsal ve své knize Mytologie (Mythologies) z roku 1957. Barthes zde pracuje s pojmem mýtus způsobem, který se vymyká obvyklé definici. Mýtus zde funguje jako určitý sémiologický systém, který se skládá ze dvou rovin, primární roviny, tedy doslovného významu konkrétního znaku a sekundární roviny konotativní, kterou je mýtus samotný. Mýtus upozaďuje primární rovinu znaku, ze které se stává pouhá forma pro nový význam a ten se snaží působit jako význam přirozený a původní. Na příkladu Thora bude tato práce zkoumat, jaké nové významy jsou do této postavy vkládány a jak je pracováno s jejím původním významem, případně do jaké míry je jimi upozaďován. Práce se nejpodrobněji zaměří na soudobé popkulturní adaptace Thora, které vznikají v 20. a 21. století a které zahrnují širokou škálu médií - beletrii, komiksy, film,...
This thesis aims to explore the phenomenon of adaptation of mythological figures in contemporary pop culture, specifically the transformation of the Old Norse god Thor into a pop culture hero. The thesis will attempt to encompass the diachronic development of the figure of Thor, from the primary texts of Old Norse mythology, through the "rediscovery" of Norse mythology and folklore in the Romantic period, to the current boom of its appearance in pop culture. In examining adaptations, I will apply the method of the French theorist Roland Barthes, which he described in his 1957 book Mythologies. Here, Barthes works with the concept of myth in a way that defies conventional definition. Here, myth functions as a kind of semiological system that consists of two planes, a primary plane, that is, the literal meaning of a particular sign, and a secondary connotative plane, which is the myth itself. The myth neglects the primary plane of the sign, which becomes a mere form for a new meaning, and this tries to act as a natural and original meaning. Using Thor as an example, this thesis will explore what new meanings are being inserted into this character and how the original meaning is being worked with or to what extent it is being neglected. The thesis will focus most closely on contemporary pop culture...