Difrakce a jiné optické jevy ve výuce fyziky na střední škole
Diffraction and other optical phenomena in high school physics education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193709Identifikátory
SIS: 248216
Kolekce
- Kvalifikační práce [11240]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gottwald, Stanislav
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
difrakce|optický jev|experiment|aktivita|projektKlíčová slova (anglicky)
diffraction|optical phenomenon|experiment|activity|projectPráce se věnuje difrakci a dalším optickým jevům, se kterými je možné se setkat. Součástí diplomové práce je teoretický úvod k výuce difrakčních jevů na střední škole. Uvedeny jsou pomůcky, které výuku, tematicky zaměřenou na difrakci, vhodně doplní. První aktivita uvedená v práci využívá alba doc. Komrsky s difrakčními jevy a blíže je analyzuje. Druhá aktivita obsahuje rozhovor s mladou vědkyní Terezou Košutovou, která v rámci svého výzkumu využívá difrakce. Následující aktivity pokrývají širší škálu optických jevů. Součástí třetí aktivity je sada 34 fotografií optických jevů z let 2016- 2023. Čtvrtá aktivita je matematickým cvičením prohlubujícím středoškolské početní dovednosti a argumentaci. Poslední aktivitou je projekt, který je navržen s důrazem na individuální přístup. 1
The thesis deals with diffraction and other optical phenomena that can be encoun- tered. The diploma thesis includes a theoretical introduction to the teaching of diffraction phenomena in high schools. There are mentioned aids that will suitably complement the classes thematically focused on diffraction. The first activity mentioned in the thesis uses the album of doc. Komrska with diffraction patterns. The second activity includes an in- terview with a young scientist Tereza Košutová, who uses diffraction in her research. The following activities cover a wider range of optical phenomena. The third activity includes a set of 34 photographs of optical phenomena from years 2016-2023. The fourth activity is a mathematical exercise deepening high school mathematical skills and argumentation. The last activity is a project that is designed with an emphasis on an individual approach. 1