Zobrazit minimální záznam

Wisdom through the eyes of adolescents
dc.contributor.advisorTopková, Petra
dc.creatorFirstová, Monika
dc.date.accessioned2024-10-03T06:42:11Z
dc.date.available2024-10-03T06:42:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193714
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá tématem implicitních teorií moudrosti v kontextu vývojového stádia adolescence. Je vedena výzkumným záměrem hlouběji porozumět konceptualizaci moudrosti z pohledu adolescentů. První část práce je věnována teoretickému ukotvení konceptu moudrosti, část následná se zabývá samotným představením výzkumu a jeho výsledků. Data pro výzkumnou část byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 11 respondenty ve věku 17-18 let. Na základě kvalitativního zpracování dat bylo sestaveno 5 hlavních témat, která zahrnují další subtémata, a v jednom případě i navazující dílčí téma. Představy adolescentů o moudrosti byly reprezentovány následujícími tématy: stereotyp moudrého starce (subtémata všední moudrost, zkušenosti a jejich reflexe + dílčí téma potenciál krize), sebeurčení (subtémata aktivní směřování, sebeřízení), pragmatismus (subtémata perspektiva budoucnosti, praktické životní otázky), sebepřesah (subtémata prosociálnost, otevřenost pohledu) a vnitřní rezonance. Společná témata byla dále doplněna individuálními profily moudrosti u jednotlivých respondentů pro lepší vhled do interindividuálních odlišností v představách o moudrosti. V kontextu dostupné literatury byla dále nacházena specifika zjištěné konceptualizace ve vztahu k vývojovému stádiu adolescence....cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals with the topic of implicit theories of wisdom in the context of the developmental period of adolescence. It is guided by the research intention to gain a deeper understanding of the conceptualization of wisdom from the perspective of adolescents. The first part of the thesis is devoted to the theoretical grounding of the concept of wisdom, while the subsequent part deals with the presentation of the research itself and its results. Data for the research part were collected through semi-structured interviews with 11 respondents aged 17- 18. Based on the qualitative processing of the data, 5 main themes were constructed, which include additional sub-themes, and in one case a follow-up sub-theme. The adolescents' ideas about wisdom were represented by the following themes: the stereotype of the wise old man (subthemes of everyday wisdom, experiences and their reflection + subtheme of the potential of crisis), self-determination (subthemes of active self direction, self-control), pragmatism (subthemes of perspective of the future, practical life issues), self-transcendence (subthemes of prosociality, open-mindedness) and inner resonance. The common themes were further enhanced with individual wisdom profiles for each respondent to provide better insight into inter-individual...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectImplicit theories of wisdomen_US
dc.subjectexplicit theories of wisdomen_US
dc.subjectwisdomen_US
dc.subjectwise personen_US
dc.subjectImplicitní teorie moudrostics_CZ
dc.subjectexplicitní teorie moudrostics_CZ
dc.subjectmoudrostcs_CZ
dc.subjectmoudrý člověkcs_CZ
dc.titleMoudrost očima adolescentůcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId260681
dc.title.translatedWisdom through the eyes of adolescentsen_US
dc.contributor.refereeFrombergerová, Anna
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zabývá tématem implicitních teorií moudrosti v kontextu vývojového stádia adolescence. Je vedena výzkumným záměrem hlouběji porozumět konceptualizaci moudrosti z pohledu adolescentů. První část práce je věnována teoretickému ukotvení konceptu moudrosti, část následná se zabývá samotným představením výzkumu a jeho výsledků. Data pro výzkumnou část byla získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s 11 respondenty ve věku 17-18 let. Na základě kvalitativního zpracování dat bylo sestaveno 5 hlavních témat, která zahrnují další subtémata, a v jednom případě i navazující dílčí téma. Představy adolescentů o moudrosti byly reprezentovány následujícími tématy: stereotyp moudrého starce (subtémata všední moudrost, zkušenosti a jejich reflexe + dílčí téma potenciál krize), sebeurčení (subtémata aktivní směřování, sebeřízení), pragmatismus (subtémata perspektiva budoucnosti, praktické životní otázky), sebepřesah (subtémata prosociálnost, otevřenost pohledu) a vnitřní rezonance. Společná témata byla dále doplněna individuálními profily moudrosti u jednotlivých respondentů pro lepší vhled do interindividuálních odlišností v představách o moudrosti. V kontextu dostupné literatury byla dále nacházena specifika zjištěné konceptualizace ve vztahu k vývojovému stádiu adolescence....cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals with the topic of implicit theories of wisdom in the context of the developmental period of adolescence. It is guided by the research intention to gain a deeper understanding of the conceptualization of wisdom from the perspective of adolescents. The first part of the thesis is devoted to the theoretical grounding of the concept of wisdom, while the subsequent part deals with the presentation of the research itself and its results. Data for the research part were collected through semi-structured interviews with 11 respondents aged 17- 18. Based on the qualitative processing of the data, 5 main themes were constructed, which include additional sub-themes, and in one case a follow-up sub-theme. The adolescents' ideas about wisdom were represented by the following themes: the stereotype of the wise old man (subthemes of everyday wisdom, experiences and their reflection + subtheme of the potential of crisis), self-determination (subthemes of active self direction, self-control), pragmatism (subthemes of perspective of the future, practical life issues), self-transcendence (subthemes of prosociality, open-mindedness) and inner resonance. The common themes were further enhanced with individual wisdom profiles for each respondent to provide better insight into inter-individual...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV