Zobrazit minimální záznam

Spengler and Sorel: Towards the roots of decadence
dc.contributor.advisorSlačálek, Ondřej
dc.creatorNetopil, Petr
dc.date.accessioned2024-10-03T07:58:56Z
dc.date.available2024-10-03T07:58:56Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193788
dc.description.abstractPetr Netopil - Ústav politologie FF UK - akademický rok 2023/2024 Abstract The theme of the diploma thesis is the concept of decadence as seen from the perspective of two idiosyncratic and highly controversial thinkers, Georges Sorel (1847-1922) and Oswald Spengler (1880-1936). While the peculiar Marxist Sorel, famous for his contributions to the theory of revolutionary syndicalism, is today often characterized as an intellectual "godfather" to fascism, Oswald Spengler did serve as a model for German Nazism in many ways, although his relationship to it was ambivalent at best. However, the decadent character of the thought of both authors clearly shows us that their connection to the far right is not a mere coincidence. Benito Mussolini himself was reported to have said that he owed more to Sorel in his thinking than he did to Nietzsche, while Oswald Spengler referred to Sorel as one of the few socialists who considered "the defence of the fatherland, family and property" to be "the main and the most noble task of the proletariat". It is not surprising, then, that both authors saw decadence as an incessant danger. The theme of social decay and moral regeneration is thus a major point of convergence in the work of both Georges Sorel and Oswald Spengler. It is this point of convergence, in both a moral and...en_US
dc.description.abstractPetr Netopil - Ústav politologie FF UK - akademický rok 2023/2024 Abstrakt Tématem diplomové práce je pojetí dekadence z perspektivy dvou osobitých a značně kontroverzních myslitelů, Georgese Sorela (1847 - 1922) a Oswalda Spenglera (1880 - 1936). Zatímco svérázný marxista Sorel, proslulý jako teoretik revolučního syndikalismu, bývá dnes často charakterizován jako jakýsi intelektuální "kmotr" fašismu, Oswald Spengler posloužil německému nacismu v lecčems jako vzor, ačkoli on sám k němu měl vztah přinejlepším ambivalentní. Dekadentní charakter myšlení obou autorů nám však jasně ukazuje, že jejich napojení na krajní pravici není pouhou shodou okolností. Sám Benito Mussolini se nechal slyšet, že smýšlením dluží Sorelovi více než Nietzschemu, přičemž Oswald Spengler se vyjadřoval o Sorelovi jako o jedněm z mála socialistů, kteří považovali "obranu vlasti, rodiny a majetku" za "hlavní a nejušlechtilejší úkol proletariátu". Není tedy divu, že oba autoři viděli v dekadenci neutuchající nebezpečí. Téma úpadku společnosti a morální regenerace tudíž představuje pro dílo Georgese Sorela i Oswalda Spenglera hlavní styčný bod. Právě tento styčný bod je v morálním i civilizačním slova smyslu pro diplomovou práci klíčovým tématem. Srovnání Georgese Sorela a Oswalda Spenglera se zakládá na analýze jejich pohledů na...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSpengler|Sorel|decadence|vitalism|fascism|heroism|Fin de siècle|Counter-Enlightenment|civilization|mythen_US
dc.subjectSpengler|Sorel|dekadence|vitalismus|fašismus|protiosvícenství|heroismus|Fin de siècle|civilizace|mýtuscs_CZ
dc.titleSpengler a Sorel: Ke kořenům dekadencecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-11
dc.description.departmentInstitute of Political Scienceen_US
dc.description.departmentÚstav politologiecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId254793
dc.title.translatedSpengler and Sorel: Towards the roots of decadenceen_US
dc.contributor.refereeBíba, Jan
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitické teoriecs_CZ
thesis.degree.disciplinePolitical Theoriesen_US
thesis.degree.programPolitical Theoriesen_US
thesis.degree.programPolitické teoriecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav politologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Political Scienceen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPolitické teoriecs_CZ
uk.degree-discipline.enPolitical Theoriesen_US
uk.degree-program.csPolitické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enPolitical Theoriesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csPetr Netopil - Ústav politologie FF UK - akademický rok 2023/2024 Abstrakt Tématem diplomové práce je pojetí dekadence z perspektivy dvou osobitých a značně kontroverzních myslitelů, Georgese Sorela (1847 - 1922) a Oswalda Spenglera (1880 - 1936). Zatímco svérázný marxista Sorel, proslulý jako teoretik revolučního syndikalismu, bývá dnes často charakterizován jako jakýsi intelektuální "kmotr" fašismu, Oswald Spengler posloužil německému nacismu v lecčems jako vzor, ačkoli on sám k němu měl vztah přinejlepším ambivalentní. Dekadentní charakter myšlení obou autorů nám však jasně ukazuje, že jejich napojení na krajní pravici není pouhou shodou okolností. Sám Benito Mussolini se nechal slyšet, že smýšlením dluží Sorelovi více než Nietzschemu, přičemž Oswald Spengler se vyjadřoval o Sorelovi jako o jedněm z mála socialistů, kteří považovali "obranu vlasti, rodiny a majetku" za "hlavní a nejušlechtilejší úkol proletariátu". Není tedy divu, že oba autoři viděli v dekadenci neutuchající nebezpečí. Téma úpadku společnosti a morální regenerace tudíž představuje pro dílo Georgese Sorela i Oswalda Spenglera hlavní styčný bod. Právě tento styčný bod je v morálním i civilizačním slova smyslu pro diplomovou práci klíčovým tématem. Srovnání Georgese Sorela a Oswalda Spenglera se zakládá na analýze jejich pohledů na...cs_CZ
uk.abstract.enPetr Netopil - Ústav politologie FF UK - akademický rok 2023/2024 Abstract The theme of the diploma thesis is the concept of decadence as seen from the perspective of two idiosyncratic and highly controversial thinkers, Georges Sorel (1847-1922) and Oswald Spengler (1880-1936). While the peculiar Marxist Sorel, famous for his contributions to the theory of revolutionary syndicalism, is today often characterized as an intellectual "godfather" to fascism, Oswald Spengler did serve as a model for German Nazism in many ways, although his relationship to it was ambivalent at best. However, the decadent character of the thought of both authors clearly shows us that their connection to the far right is not a mere coincidence. Benito Mussolini himself was reported to have said that he owed more to Sorel in his thinking than he did to Nietzsche, while Oswald Spengler referred to Sorel as one of the few socialists who considered "the defence of the fatherland, family and property" to be "the main and the most noble task of the proletariat". It is not surprising, then, that both authors saw decadence as an incessant danger. The theme of social decay and moral regeneration is thus a major point of convergence in the work of both Georges Sorel and Oswald Spengler. It is this point of convergence, in both a moral and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav politologiecs_CZ
thesis.grade.code3
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV