V ráji čtou červíčky: Obraz Indie v poválečném Československu
They Read Little Worms in the Paradise: The Image of India in the Post-War Czechoslovakia
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193830Identifikátory
SIS: 259749
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rychlík, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - české dějiny v evropském kontextu - Asijská studia: Indologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Indie|česko-indické vztahy|kulturní studia|postkolonialismus|Československo|40.|50.|60. léta 20. století|cirkulace vědění|historie věděníKlíčová slova (anglicky)
India|Czech-Indian relations|cultural studies|postcolonialism|Czechoslovakia|1940s|1950s|1960s|circulation of knowledge|history of knowledgeDiplomová práce se zaměřuje na otázku vytváření, reprodukce a cirkulace obrazu Indie v Československu po druhé světové válce. Jejím cílem je na základě pramenného materiálu zodpovědět otázku, jakým způsobem se v československém prostředí vytvářelo povědomí o Indii v prvních dvaceti poválečných letech, a co nám analýza tohoto procesu může říct o cirkulaci vědění a mocenských vztazích v podmínkách komunistického režimu. Ve třech kapitolách jsou popsány a posléze zanalyzovány jednotlivé aspekty obrazu Indie. Ačkoli byl tento obraz prezentován jako pozitivní důsledek politické změny režimu, byl ve skutečnosti výsledkem kontinuálního vývoje, jejž je možné sledovat již v době předválečné.
The master's thesis focuses on the creation, reproduction, and circulation of the image of India in Czechoslovakia after World War II. Its aim is to answer the question of how awareness of India was formed in the Czechoslovak context during the first twenty post-war years, based on source materials, and what the analysis of this process can tell us about the circulation of knowledge and power relations under the conditions of the communist regime. The three chapters describe and subsequently analyse various aspects of the image of India. Although this image was presented as a positive consequence of the political regime change, it was in fact the result of a continuous development that can be traced back to the pre-war period.