Cesta ke stabilní budoucnosti: Vliv finanční gramotnosti vysokoškolských studentů na zajištění budoucího příjmu na stáří
The path to a financially stable future: The impact of university students'financial literacy on securing future income in retirement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193901Identifikátory
SIS: 263353
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koudelková, Petra
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Strategická komunikace
Katedra / ústav / klinika
Katedra marketingové komunikace a public relations
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Demografické změny, Stárnutí populace, Udržitelnost důchodového systému, Finanční gramotnost, Budoucí příjem na stáří, Plánování důchodu, Spoření na stáří, Důchodová reforma, Finanční rozhodnutíKlíčová slova (anglicky)
Demographic changes, Aging population, Pension sustainability, Financial literacy, Future retirement income, Retirement planning, Retirement savings, Pension reform, Financial decisionsČeská republika patří mezi rozvinuté industriální země, které se v posledních dekádách potýkají s rozsáhlými demografickými změnami. Pokles porodnosti, zvyšování průměrného stáří občana a tedy celkové stárnutí populace ohrožuje stabilitu sociálních a důchodových systémů, které vzhledem ke své povaze potřebují silnou pracovní sílu, která dokáže tyto systémy financovat. V dlouhodobém měřítku mohou mít tyto změny značné dopady na fungování celé společnosti. V posledních letech se do popředí zájmu výzkumníků, tvůrců veřejných politik i politiků dostává koncept osobní odpovědnosti za krátkodobá, ale i dlouhodobá osobní finanční rozhodnutí. Právě finanční gramotnost hraje klíčovou roli ve schopnostech člověka činit informovaná finanční rozhodnutí k jeho prospěchu. Tato práce tedy popsala teoretické principy, na kterých koncept finanční gramotnosti stojí. Následně se autor zaměřil na popsání a kvantifikace vztahu mezi finanční gramotností a finančním spořením na stáří za využití principu ceteris paribus, aby došlo k odstranění externích vlivů během analýzy zkoumaných proměnných. Z lineární regresní analýzy, která tento vztah měřila vyplynulo, že model tvořený úrovní finanční gramotnosti studentů Univerzity Karlovy a sociodemografickými údaji vysvětluje variabilitu finančního spoření na důchod zhruba 42,7...
Czechia is among the developed industrial countries facing significant demographic changes in recent decades. A decline in birth rates, an increase in the average age of citizens, and thus an overall aging population, threaten the stability of social and pension systems, which by their nature require a strong workforce to finance them. In the long term, these changes could substantially impact the functioning of the entire society. In recent years, personal responsibility for short-term and long-term financial decisions has come to the forefront of interest among researchers, policymakers, and politicians. Financial literacy plays a crucial role in an individual's ability to make informed financial decisions for their benefit. This work therefore described the theoretical principles on which the concept of financial literacy is based. The author then focused on describing and quantifying the relationship between financial literacy and saving for old age using the principle of ceteris paribus, to eliminate external influences during the analysis of the examined variables. The linear regression analysis measuring this relationship revealed that a model consisting of the financial literacy level of Charles University students and sociodemographic data explains about 42.7% of the variability in pension...