Obraz ženy v kulturní diplomacii Československa vůči zemím globálního Jihu
The Reflection of women in the cultural diplomacy of Czechoslovakia towards the Global South
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194044Identifikátory
SIS: 261183
Kolekce
- Kvalifikační práce [23747]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holečková, Marta Edith
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - obecné dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav světových dějin
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
kulturní diplomacie|gender|žena|socialismus|Afrika|Československo|globální JihKlíčová slova (anglicky)
cultural diplomacy|gender|woman|socialism|Africa|Czechoslovakia|Global SouthDiplomová práce se věnuje obrazu ženy v československé kulturní diplomacii vůči Africe v průběhu 60. let 20. století. Ptá se, zda existovala linie zahraniční politiky zaměřená na využití idey ženy jako nástroje kulturní diplomacie pro přenos určitých myšlenek. Dále je prozkoumán samotný obraz ženy tak, jak se s ním mohli setkat adresáti kulturní diplomacie, a proces vytváření tohoto obrazu, tedy kdo rozhodoval o jednotlivých aktivitách kulturní diplomacie, kdo se podílel na jejich vykonávání a jaké prostředky k tomu využívali. Práce dochází k závěru, že ačkoliv s výjimkou programů Výboru československých žen nebyl sepsán dokument, který by stanovoval agendu pro využití myšlenky ženy v zahraničí, konkrétní činnost tvůrců kulturní diplomacie naznačuje vědomé a nezanedbatelné zapojení nejen ženy jako objektu, ale i žen jako autorů kulturní diplomacie.
The thesis is concerned with the reflection of women in Czechoslovak cultural diplomacy towards Africa in the course of the 1960s. It examines whether a line of foreign policy existed aimed at using the idea of women as a tool of cultural diplomacy to transmit certain messages. It then explores the image of women itself as it might have been encountered by the recipients of cultural diplomacy, and the process of creating this image, i.e. who decided on particular activities of cultural diplomacy, who was involved in carrying them out and what means were used to do so. The thesis concludes that although, with the exception of the programmes of the Czechoslovak Women's Committee, no document was written that set an agenda for the use of the idea of women abroad, the actual activities of the architects of cultural diplomacy suggest a conscious and significant involvement not only of women as objects but also of women as authors of cultural diplomacy.