dc.contributor.advisor | Špačková, Klára | |
dc.creator | Sedlářová, Julie | |
dc.date.accessioned | 2024-10-04T07:18:10Z | |
dc.date.available | 2024-10-04T07:18:10Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194101 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the influence of writing while learning new English vocabulary. Teoretical part of this thesis is divided into two chapters. First chapter discusses the formal teaching of English and describes when and where students encouter the language and how they improve their language abilities from the kindergarten to the first year of their primary education. The second part deals with the process of acquiring new vocabulary. Along with discussing the writing transcription theory and what methods can be utilized, it also focuses on the differences of learning new vocabulary through written and oral form In the practical part, we examine whether it is more efficient to train new vocabulary through the spoken form or to additionally use the written form of learning. The research was conducted on third grade students, which were separated into two learning groups. While the first learning group was only using the spoken form, the second group also applied the written learning method to memorize their vocabulary. Students were instructed to memorize thirteen English words in four hours, learning the first half of the new vocabulary in the first two hours of the given time. The next hour is then reserved for students to finish a test, which is categorized into 4 different types of... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se věnuje posouzení vlivu psaní na učení se nové slovní zásoby v jazyce. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol. První se zabývá formální výukou anglickým jazykem žáci seznamují a jak s - od mateřské školy po první stupeň základní školy. Druhá kapitola se zaměřuje na problematiku výuky nové slovní zásoby. Představuje, jak se u žáků mladšího školního věku ve výuce pracuje s psaným přepisem mluveného slova a jaké metody se na to zaměřují. Zabývá se také výzkumy, které hodnotily přínos psaní slovní zásoby na učení se nových slov oproti učení se pouze Praktická část představuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo posoudit, zda je pro zapamatování si nové slovní zásoby lepší věnovat se kromě mluvené formy také pravopisné podobě slov. Tento výzkum proběhl na základní škole ve dvou skupinách žáků 3. ročníků skupina se nová slova učila pouze mluvenou formou a druhá skupina se slova učila jak rámci čtyř vyučovacích hodin se žáci učili následně jim byl předložen didaktický test, který se skládal ze čtyř různých typů cvičení na Výsledky šetření nepotvrdily, že by se výkony obou skupin statisticky významně lišily. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | vocabulary | en_US |
dc.subject | writing | en_US |
dc.subject | second language learning | en_US |
dc.subject | elementary school pupils | en_US |
dc.subject | slovní zásoba | cs_CZ |
dc.subject | psaní | cs_CZ |
dc.subject | výuka cizího jazyka | cs_CZ |
dc.subject | mladší školní věk | cs_CZ |
dc.title | Psaní slov ve výuce anglického jazyka - výzkumná sonda do problematiky rozvoje slovní zásoby u žáků mladšího školního věku | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-13 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 259170 | |
dc.title.translated | Writing words in English language classes - a study of vocabulary development among pupils of younger school age | en_US |
dc.contributor.referee | Dvořáková, Kateřina | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství pro 1. stupeň základní školy | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro základní školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Primary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se věnuje posouzení vlivu psaní na učení se nové slovní zásoby v jazyce. Teoretická část je rozdělena do dvou kapitol. První se zabývá formální výukou anglickým jazykem žáci seznamují a jak s - od mateřské školy po první stupeň základní školy. Druhá kapitola se zaměřuje na problematiku výuky nové slovní zásoby. Představuje, jak se u žáků mladšího školního věku ve výuce pracuje s psaným přepisem mluveného slova a jaké metody se na to zaměřují. Zabývá se také výzkumy, které hodnotily přínos psaní slovní zásoby na učení se nových slov oproti učení se pouze Praktická část představuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo posoudit, zda je pro zapamatování si nové slovní zásoby lepší věnovat se kromě mluvené formy také pravopisné podobě slov. Tento výzkum proběhl na základní škole ve dvou skupinách žáků 3. ročníků skupina se nová slova učila pouze mluvenou formou a druhá skupina se slova učila jak rámci čtyř vyučovacích hodin se žáci učili následně jim byl předložen didaktický test, který se skládal ze čtyř různých typů cvičení na Výsledky šetření nepotvrdily, že by se výkony obou skupin statisticky významně lišily. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the influence of writing while learning new English vocabulary. Teoretical part of this thesis is divided into two chapters. First chapter discusses the formal teaching of English and describes when and where students encouter the language and how they improve their language abilities from the kindergarten to the first year of their primary education. The second part deals with the process of acquiring new vocabulary. Along with discussing the writing transcription theory and what methods can be utilized, it also focuses on the differences of learning new vocabulary through written and oral form In the practical part, we examine whether it is more efficient to train new vocabulary through the spoken form or to additionally use the written form of learning. The research was conducted on third grade students, which were separated into two learning groups. While the first learning group was only using the spoken form, the second group also applied the written learning method to memorize their vocabulary. Students were instructed to memorize thirteen English words in four hours, learning the first half of the new vocabulary in the first two hours of the given time. The next hour is then reserved for students to finish a test, which is categorized into 4 different types of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |