Zobrazit minimální záznam

The elements of political ideology in Soviet science fiction movies of the 1970s
dc.contributor.advisorBednařík, Petr
dc.creatorBuneš, Lumír
dc.date.accessioned2024-11-29T06:58:43Z
dc.date.available2024-11-29T06:58:43Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194143
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá ideologickým přesahem vybraných science fiction filmů natočených přímo v Sovětském svazu či jiných zemí východního bloku v koprodukci se Sovětským svazem v 70. letech 20. století. Je obecně známé, že Sovětský svaz využíval film k propagandistickým účelům, tato práce se snaží zjistit, zda se tyto tendence objevují i v žánru science fiction, který díky svému charakteru dával možnost prozkoumávat budoucnost lidstva a zároveň dával autorům jistou míru volnosti navzdory silné cenzuře. V teoretické části práce popisuje science fiction v průběhu dějin a vysvětluje rozvoj žánru z obecného pohledu. Samostatná kapitola se pak zaměřuje na rozvoj žánru přímo v Rusku (později SSSR). Praktická část práce se pak věnuje pětici konkrétních filmů: Zkouška pilota Pirxe (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovskij, 1979), Eolomea (H. Zschoche, 1972), Hotel "U mrtvého horolezce" (G. Kromanov, 1979) a Solaris (A. Tarkovskij, 1972). Rozbory filmů vychází z dobových periodik vycházejících v Československu, odborné literatury a akademických textů. Zajímalo mě, zda se filmy nějakým způsobem ideologicky vymezují a zda to bylo reflektováno v dobových periodikách, případně jaké prostředky filmy pro vyjádření těchto postojů využívaly. Pro úplnost jsem tvrzení obsažená ve filmových časopisech...cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with elements of ideology overlapping into science fiction films shot in (or in coproduction with) the USSR in the 1970s. It is known that the USSR used film for propaganda purposes, this thesis tries to discover whether this applies to the films of the science fiction genre as well, since sci-fi allowed writing more freely despite heavy censorship. The theoretical part of the thesis describes the history of the science fiction genre and seeks to explain the evolution of the genre from a broader perspective. A separate chapter is dedicated to the evolution of sci-fi in Russia (later the USSR). The practical part focuses on five specific films: Piolt Pirx's Inquest (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovsky, 1979), Eolomea(H. Zschoche, 1972), Dead Mountaineer's Hotel (G. Kromanov, 1979) and Solaris(A. Tarkovsky). The analysis of given films is based on contemporary Czechoslovakian periodicals, specialized literature, and academic texts. I was interested in whether the films were ideologically defined in any way and whether this was reflected in the periodicals of the time, or what means the films used to express these attitudes. For the sake of completeness, I supplemented the statements contained in the periodicals with academic texts published largely after the end of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectfilmen_US
dc.subjectscience fictionen_US
dc.subjectsci-fien_US
dc.subjectSoviet Unionen_US
dc.subjectUSSRen_US
dc.subjectEastern Europeen_US
dc.subjectfilmcs_CZ
dc.subjectscience fictioncs_CZ
dc.subjectsci-fics_CZ
dc.subjectSovětský svazcs_CZ
dc.subjectSSSRcs_CZ
dc.subjectvýchodní Evropacs_CZ
dc.titlePrvky politické ideologie v sovětských science fiction filmech 70. let 20. stoletícs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-13
dc.description.departmentDepartment of Media Studiesen_US
dc.description.departmentKatedra mediálních studiícs_CZ
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.identifier.repId262466
dc.title.translatedThe elements of political ideology in Soviet science fiction movies of the 1970sen_US
dc.contributor.refereeKruml, Milan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCommunication Studies:Media Studiesen_US
thesis.degree.disciplineKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
thesis.degree.programCommunication Studiesen_US
thesis.degree.programKomunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra mediálních studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Media Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csKomunikační studia se specializací Mediální studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enCommunication Studies:Media Studiesen_US
uk.degree-program.csKomunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enCommunication Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá ideologickým přesahem vybraných science fiction filmů natočených přímo v Sovětském svazu či jiných zemí východního bloku v koprodukci se Sovětským svazem v 70. letech 20. století. Je obecně známé, že Sovětský svaz využíval film k propagandistickým účelům, tato práce se snaží zjistit, zda se tyto tendence objevují i v žánru science fiction, který díky svému charakteru dával možnost prozkoumávat budoucnost lidstva a zároveň dával autorům jistou míru volnosti navzdory silné cenzuře. V teoretické části práce popisuje science fiction v průběhu dějin a vysvětluje rozvoj žánru z obecného pohledu. Samostatná kapitola se pak zaměřuje na rozvoj žánru přímo v Rusku (později SSSR). Praktická část práce se pak věnuje pětici konkrétních filmů: Zkouška pilota Pirxe (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovskij, 1979), Eolomea (H. Zschoche, 1972), Hotel "U mrtvého horolezce" (G. Kromanov, 1979) a Solaris (A. Tarkovskij, 1972). Rozbory filmů vychází z dobových periodik vycházejících v Československu, odborné literatury a akademických textů. Zajímalo mě, zda se filmy nějakým způsobem ideologicky vymezují a zda to bylo reflektováno v dobových periodikách, případně jaké prostředky filmy pro vyjádření těchto postojů využívaly. Pro úplnost jsem tvrzení obsažená ve filmových časopisech...cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with elements of ideology overlapping into science fiction films shot in (or in coproduction with) the USSR in the 1970s. It is known that the USSR used film for propaganda purposes, this thesis tries to discover whether this applies to the films of the science fiction genre as well, since sci-fi allowed writing more freely despite heavy censorship. The theoretical part of the thesis describes the history of the science fiction genre and seeks to explain the evolution of the genre from a broader perspective. A separate chapter is dedicated to the evolution of sci-fi in Russia (later the USSR). The practical part focuses on five specific films: Piolt Pirx's Inquest (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovsky, 1979), Eolomea(H. Zschoche, 1972), Dead Mountaineer's Hotel (G. Kromanov, 1979) and Solaris(A. Tarkovsky). The analysis of given films is based on contemporary Czechoslovakian periodicals, specialized literature, and academic texts. I was interested in whether the films were ideologically defined in any way and whether this was reflected in the periodicals of the time, or what means the films used to express these attitudes. For the sake of completeness, I supplemented the statements contained in the periodicals with academic texts published largely after the end of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studiícs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV