dc.contributor.advisor | Bednařík, Petr | |
dc.creator | Buneš, Lumír | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T06:58:43Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T06:58:43Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194143 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá ideologickým přesahem vybraných science fiction filmů natočených přímo v Sovětském svazu či jiných zemí východního bloku v koprodukci se Sovětským svazem v 70. letech 20. století. Je obecně známé, že Sovětský svaz využíval film k propagandistickým účelům, tato práce se snaží zjistit, zda se tyto tendence objevují i v žánru science fiction, který díky svému charakteru dával možnost prozkoumávat budoucnost lidstva a zároveň dával autorům jistou míru volnosti navzdory silné cenzuře. V teoretické části práce popisuje science fiction v průběhu dějin a vysvětluje rozvoj žánru z obecného pohledu. Samostatná kapitola se pak zaměřuje na rozvoj žánru přímo v Rusku (později SSSR). Praktická část práce se pak věnuje pětici konkrétních filmů: Zkouška pilota Pirxe (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovskij, 1979), Eolomea (H. Zschoche, 1972), Hotel "U mrtvého horolezce" (G. Kromanov, 1979) a Solaris (A. Tarkovskij, 1972). Rozbory filmů vychází z dobových periodik vycházejících v Československu, odborné literatury a akademických textů. Zajímalo mě, zda se filmy nějakým způsobem ideologicky vymezují a zda to bylo reflektováno v dobových periodikách, případně jaké prostředky filmy pro vyjádření těchto postojů využívaly. Pro úplnost jsem tvrzení obsažená ve filmových časopisech... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with elements of ideology overlapping into science fiction films shot in (or in coproduction with) the USSR in the 1970s. It is known that the USSR used film for propaganda purposes, this thesis tries to discover whether this applies to the films of the science fiction genre as well, since sci-fi allowed writing more freely despite heavy censorship. The theoretical part of the thesis describes the history of the science fiction genre and seeks to explain the evolution of the genre from a broader perspective. A separate chapter is dedicated to the evolution of sci-fi in Russia (later the USSR). The practical part focuses on five specific films: Piolt Pirx's Inquest (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovsky, 1979), Eolomea(H. Zschoche, 1972), Dead Mountaineer's Hotel (G. Kromanov, 1979) and Solaris(A. Tarkovsky). The analysis of given films is based on contemporary Czechoslovakian periodicals, specialized literature, and academic texts. I was interested in whether the films were ideologically defined in any way and whether this was reflected in the periodicals of the time, or what means the films used to express these attitudes. For the sake of completeness, I supplemented the statements contained in the periodicals with academic texts published largely after the end of... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | film | en_US |
dc.subject | science fiction | en_US |
dc.subject | sci-fi | en_US |
dc.subject | Soviet Union | en_US |
dc.subject | USSR | en_US |
dc.subject | Eastern Europe | en_US |
dc.subject | film | cs_CZ |
dc.subject | science fiction | cs_CZ |
dc.subject | sci-fi | cs_CZ |
dc.subject | Sovětský svaz | cs_CZ |
dc.subject | SSSR | cs_CZ |
dc.subject | východní Evropa | cs_CZ |
dc.title | Prvky politické ideologie v sovětských science fiction filmech 70. let 20. století | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-13 | |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.identifier.repId | 262466 | |
dc.title.translated | The elements of political ideology in Soviet science fiction movies of the 1970s | en_US |
dc.contributor.referee | Kruml, Milan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Communication Studies:Media Studies | en_US |
thesis.degree.discipline | Komunikační studia se specializací Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Communication Studies | en_US |
thesis.degree.program | Komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Komunikační studia se specializací Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Communication Studies:Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Communication Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá ideologickým přesahem vybraných science fiction filmů natočených přímo v Sovětském svazu či jiných zemí východního bloku v koprodukci se Sovětským svazem v 70. letech 20. století. Je obecně známé, že Sovětský svaz využíval film k propagandistickým účelům, tato práce se snaží zjistit, zda se tyto tendence objevují i v žánru science fiction, který díky svému charakteru dával možnost prozkoumávat budoucnost lidstva a zároveň dával autorům jistou míru volnosti navzdory silné cenzuře. V teoretické části práce popisuje science fiction v průběhu dějin a vysvětluje rozvoj žánru z obecného pohledu. Samostatná kapitola se pak zaměřuje na rozvoj žánru přímo v Rusku (později SSSR). Praktická část práce se pak věnuje pětici konkrétních filmů: Zkouška pilota Pirxe (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovskij, 1979), Eolomea (H. Zschoche, 1972), Hotel "U mrtvého horolezce" (G. Kromanov, 1979) a Solaris (A. Tarkovskij, 1972). Rozbory filmů vychází z dobových periodik vycházejících v Československu, odborné literatury a akademických textů. Zajímalo mě, zda se filmy nějakým způsobem ideologicky vymezují a zda to bylo reflektováno v dobových periodikách, případně jaké prostředky filmy pro vyjádření těchto postojů využívaly. Pro úplnost jsem tvrzení obsažená ve filmových časopisech... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with elements of ideology overlapping into science fiction films shot in (or in coproduction with) the USSR in the 1970s. It is known that the USSR used film for propaganda purposes, this thesis tries to discover whether this applies to the films of the science fiction genre as well, since sci-fi allowed writing more freely despite heavy censorship. The theoretical part of the thesis describes the history of the science fiction genre and seeks to explain the evolution of the genre from a broader perspective. A separate chapter is dedicated to the evolution of sci-fi in Russia (later the USSR). The practical part focuses on five specific films: Piolt Pirx's Inquest (M. Piestrak, 1979), Stalker (A. Tarkovsky, 1979), Eolomea(H. Zschoche, 1972), Dead Mountaineer's Hotel (G. Kromanov, 1979) and Solaris(A. Tarkovsky). The analysis of given films is based on contemporary Czechoslovakian periodicals, specialized literature, and academic texts. I was interested in whether the films were ideologically defined in any way and whether this was reflected in the periodicals of the time, or what means the films used to express these attitudes. For the sake of completeness, I supplemented the statements contained in the periodicals with academic texts published largely after the end of... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |