Artwashing a české galerie
Artwashing and Czech art galleries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194315Identifikátory
SIS: 255444
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váša, Ondřej
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Elektronická kultura a sémiotika
Katedra / ústav / klinika
Program Elektronická kultura a semiotika
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
artwashing, moderní umění, sběratelství, financováníKlíčová slova (anglicky)
artwashing, modern art, collecting, fundraisingDiplomová práce se zabývá problematikou "artwashingu" nejen v globálním měřítku, ale konkrétně v kontextu českého galerijního prostředí. Nejprve poskytuje obecný kulturně-historický kontext, kde ukazuje souvislosti s danou problematikou a provázanost jednotlivých témat. Postupně zkoumá jednotlivé oblasti uměleckého provozu a sleduje tendence problematického partnerství či různých finančních praktik s uměleckými institucemi. Práce následně představuje fenomén artwashingu v jeho různých podobách, tyto podoby dokládá na konkrétních případech artwashingu. Celou práci uzavírá dílčí analýza dané problematiky na příkladu soukromé galerie Kunsthalle Praha. V kombinaci s analýzou mediálního prostředí práce popisuje sledovanou událost a napomáhá utřídit a zpřehlednit informace z vybraných médií o dané problematice, upozornit na trendy a souvislosti a porovnat četnost zveřejněných příspěvků s konkurencí. Cílem práce je přinést komplexnější porozumění problematice v českém kontextu a jejímu vnímání ve společnosti. Klíčová slova: artwashing, moderní umění, sběratelství, financování
The thesis deals with the issue of "artwashing" not only on a global scale, but specifically in the context of the Czech gallery environment. First, it provides a general cultural and historical context, showing the context of the issue and the interconnectedness of the individual themes. Gradually, it examines areas of artistic operation and traces the tendencies of problematic partnerships or various financial practices with art institutions. The thesis then introduces the phenomenon of artwashing in its various forms, illustrating these forms through specific cases of artwashing. The thesis concludes with a sub-analysis of the issue on the example of the private gallery Kunsthalle Praha. Combined with the analysis of the media environment, the thesis describes the event under study and helps to organize and clarify information from selected media on the issue, to highlight trends and connections and to compare the frequency of published articles with competitors. The aim of the work is to provide a more comprehensive understanding of the issue in the Czech context and its perception in society. Key words: artwashing, modern art, collecting, fundraising