Artwashing a české galerie
Artwashing and Czech art galleries
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194315Identifiers
Study Information System: 255444
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Váša, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Electronic Culture and Semiotics
Department
Programme Electronic Culture and Semiotics
Date of defense
13. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
artwashing, moderní umění, sběratelství, financováníKeywords (English)
artwashing, modern art, collecting, fundraisingDiplomová práce se zabývá problematikou "artwashingu" nejen v globálním měřítku, ale konkrétně v kontextu českého galerijního prostředí. Nejprve poskytuje obecný kulturně-historický kontext, kde ukazuje souvislosti s danou problematikou a provázanost jednotlivých témat. Postupně zkoumá jednotlivé oblasti uměleckého provozu a sleduje tendence problematického partnerství či různých finančních praktik s uměleckými institucemi. Práce následně představuje fenomén artwashingu v jeho různých podobách, tyto podoby dokládá na konkrétních případech artwashingu. Celou práci uzavírá dílčí analýza dané problematiky na příkladu soukromé galerie Kunsthalle Praha. V kombinaci s analýzou mediálního prostředí práce popisuje sledovanou událost a napomáhá utřídit a zpřehlednit informace z vybraných médií o dané problematice, upozornit na trendy a souvislosti a porovnat četnost zveřejněných příspěvků s konkurencí. Cílem práce je přinést komplexnější porozumění problematice v českém kontextu a jejímu vnímání ve společnosti. Klíčová slova: artwashing, moderní umění, sběratelství, financování
The thesis deals with the issue of "artwashing" not only on a global scale, but specifically in the context of the Czech gallery environment. First, it provides a general cultural and historical context, showing the context of the issue and the interconnectedness of the individual themes. Gradually, it examines areas of artistic operation and traces the tendencies of problematic partnerships or various financial practices with art institutions. The thesis then introduces the phenomenon of artwashing in its various forms, illustrating these forms through specific cases of artwashing. The thesis concludes with a sub-analysis of the issue on the example of the private gallery Kunsthalle Praha. Combined with the analysis of the media environment, the thesis describes the event under study and helps to organize and clarify information from selected media on the issue, to highlight trends and connections and to compare the frequency of published articles with competitors. The aim of the work is to provide a more comprehensive understanding of the issue in the Czech context and its perception in society. Key words: artwashing, modern art, collecting, fundraising