Zobrazit minimální záznam

Integration of pupils with mild intellectual disabilities into the collective at mainstream schools
dc.contributor.advisorNěmec, Zbyněk
dc.creatorPourová, Johana
dc.date.accessioned2024-10-07T06:21:30Z
dc.date.available2024-10-07T06:21:30Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194386
dc.description.abstractThe bachelor thesis focuses on the social aspect of inclusive education of pupils with mild mental disabilities in mainstream schools. The theoretical part deals with the basic concepts of the field. It describes intellectual disability, discusses the etiology, terminology and classification of intellectual disability, with an emphasis on the specifics of mild intellectual disability. It also deals with the legislation concerning persons with intellectual disabilities, based mainly on selected international documents, and mentions the possibilities of education of pupils with intellectual disabilities. Last but not least, the paper presents the issue of inclusive education, with an emphasis on inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The practical part is quantitatively oriented and examines the social inclusion of inclusive education of pupils with mild mental disabilities at the first and second level of primary schools. The research investigation is carried out using the questionnaire method. The research sample consisted of teachers of mainstream primary schools in Prague and the Central Bohemia Region. The work includes analysis and evaluation of the results of the research investigation, on the basis of which recommendations for practice are formulated. KEYWORDS...en_US
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje sociální stránce inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část se zabývá základními pojmy z dané oblasti. Popisuje mentální postižení, věnuje se etiologii, terminologii a klasifikaci mentálního postižení, s důrazem na specifika lehkého mentální postižení. Dále se zabývá legislativou týkající se osob s mentálním postižením, vychází převážně z vybraných mezinárodních dokumentů a zmiňuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. V neposlední řadě je v práci přiblížena problematika inkluzivního vzdělávání, s důrazem na inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část je kvantitativně zaměřena a zkoumá sociální začleňování inkluzivně vzdělávaných žáků s lehkým mentálním postižením na prvním a druhém stupni základních škol. Výzkumné šetření je realizováno pomocí metody dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili učitelé základních škol hlavního vzdělávacího proudu na území Prahy a Středočeského kraje. Součástí práce je rozbor a zhodnocení výsledků výzkumného šetření, na základě kterých jsou následně formulována doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; kolektiv; základní školacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectinclusive educationen_US
dc.subjectintellectual disabilityen_US
dc.subjectpupil with mild intellectual disability;collectiveen_US
dc.subjectprimary schoolen_US
dc.subjectinkluzivní vzdělávánícs_CZ
dc.subjectmentální postiženícs_CZ
dc.subjectžák s lehkým mentálním postiženímcs_CZ
dc.subjectkolektiv;základní školacs_CZ
dc.titleZačlenění žáků s lehkým mentálním postižením do kolektivu ve školách hlavního vzdělávacího prouducs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-16
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId253518
dc.title.translatedIntegration of pupils with mild intellectual disabilities into the collective at mainstream schoolsen_US
dc.contributor.refereeKubíčková, Anna
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csBakalářská práce se věnuje sociální stránce inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část se zabývá základními pojmy z dané oblasti. Popisuje mentální postižení, věnuje se etiologii, terminologii a klasifikaci mentálního postižení, s důrazem na specifika lehkého mentální postižení. Dále se zabývá legislativou týkající se osob s mentálním postižením, vychází převážně z vybraných mezinárodních dokumentů a zmiňuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. V neposlední řadě je v práci přiblížena problematika inkluzivního vzdělávání, s důrazem na inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část je kvantitativně zaměřena a zkoumá sociální začleňování inkluzivně vzdělávaných žáků s lehkým mentálním postižením na prvním a druhém stupni základních škol. Výzkumné šetření je realizováno pomocí metody dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili učitelé základních škol hlavního vzdělávacího proudu na území Prahy a Středočeského kraje. Součástí práce je rozbor a zhodnocení výsledků výzkumného šetření, na základě kterých jsou následně formulována doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; kolektiv; základní školacs_CZ
uk.abstract.enThe bachelor thesis focuses on the social aspect of inclusive education of pupils with mild mental disabilities in mainstream schools. The theoretical part deals with the basic concepts of the field. It describes intellectual disability, discusses the etiology, terminology and classification of intellectual disability, with an emphasis on the specifics of mild intellectual disability. It also deals with the legislation concerning persons with intellectual disabilities, based mainly on selected international documents, and mentions the possibilities of education of pupils with intellectual disabilities. Last but not least, the paper presents the issue of inclusive education, with an emphasis on inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The practical part is quantitatively oriented and examines the social inclusion of inclusive education of pupils with mild mental disabilities at the first and second level of primary schools. The research investigation is carried out using the questionnaire method. The research sample consisted of teachers of mainstream primary schools in Prague and the Central Bohemia Region. The work includes analysis and evaluation of the results of the research investigation, on the basis of which recommendations for practice are formulated. KEYWORDS...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV