dc.contributor.advisor | Němec, Zbyněk | |
dc.creator | Pourová, Johana | |
dc.date.accessioned | 2024-10-07T06:21:30Z | |
dc.date.available | 2024-10-07T06:21:30Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194386 | |
dc.description.abstract | The bachelor thesis focuses on the social aspect of inclusive education of pupils with mild mental disabilities in mainstream schools. The theoretical part deals with the basic concepts of the field. It describes intellectual disability, discusses the etiology, terminology and classification of intellectual disability, with an emphasis on the specifics of mild intellectual disability. It also deals with the legislation concerning persons with intellectual disabilities, based mainly on selected international documents, and mentions the possibilities of education of pupils with intellectual disabilities. Last but not least, the paper presents the issue of inclusive education, with an emphasis on inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The practical part is quantitatively oriented and examines the social inclusion of inclusive education of pupils with mild mental disabilities at the first and second level of primary schools. The research investigation is carried out using the questionnaire method. The research sample consisted of teachers of mainstream primary schools in Prague and the Central Bohemia Region. The work includes analysis and evaluation of the results of the research investigation, on the basis of which recommendations for practice are formulated. KEYWORDS... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se věnuje sociální stránce inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část se zabývá základními pojmy z dané oblasti. Popisuje mentální postižení, věnuje se etiologii, terminologii a klasifikaci mentálního postižení, s důrazem na specifika lehkého mentální postižení. Dále se zabývá legislativou týkající se osob s mentálním postižením, vychází převážně z vybraných mezinárodních dokumentů a zmiňuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. V neposlední řadě je v práci přiblížena problematika inkluzivního vzdělávání, s důrazem na inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část je kvantitativně zaměřena a zkoumá sociální začleňování inkluzivně vzdělávaných žáků s lehkým mentálním postižením na prvním a druhém stupni základních škol. Výzkumné šetření je realizováno pomocí metody dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili učitelé základních škol hlavního vzdělávacího proudu na území Prahy a Středočeského kraje. Součástí práce je rozbor a zhodnocení výsledků výzkumného šetření, na základě kterých jsou následně formulována doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; kolektiv; základní škola | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | inclusive education | en_US |
dc.subject | intellectual disability | en_US |
dc.subject | pupil with mild intellectual disability;collective | en_US |
dc.subject | primary school | en_US |
dc.subject | inkluzivní vzdělávání | cs_CZ |
dc.subject | mentální postižení | cs_CZ |
dc.subject | žák s lehkým mentálním postižením | cs_CZ |
dc.subject | kolektiv;základní škola | cs_CZ |
dc.title | Začlenění žáků s lehkým mentálním postižením do kolektivu ve školách hlavního vzdělávacího proudu | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-16 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 253518 | |
dc.title.translated | Integration of pupils with mild intellectual disabilities into the collective at mainstream schools | en_US |
dc.contributor.referee | Kubíčková, Anna | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce se věnuje sociální stránce inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu. Teoretická část se zabývá základními pojmy z dané oblasti. Popisuje mentální postižení, věnuje se etiologii, terminologii a klasifikaci mentálního postižení, s důrazem na specifika lehkého mentální postižení. Dále se zabývá legislativou týkající se osob s mentálním postižením, vychází převážně z vybraných mezinárodních dokumentů a zmiňuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením. V neposlední řadě je v práci přiblížena problematika inkluzivního vzdělávání, s důrazem na inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Praktická část je kvantitativně zaměřena a zkoumá sociální začleňování inkluzivně vzdělávaných žáků s lehkým mentálním postižením na prvním a druhém stupni základních škol. Výzkumné šetření je realizováno pomocí metody dotazníku. Výzkumný vzorek tvořili učitelé základních škol hlavního vzdělávacího proudu na území Prahy a Středočeského kraje. Součástí práce je rozbor a zhodnocení výsledků výzkumného šetření, na základě kterých jsou následně formulována doporučení pro praxi. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; žák s lehkým mentálním postižením; kolektiv; základní škola | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis focuses on the social aspect of inclusive education of pupils with mild mental disabilities in mainstream schools. The theoretical part deals with the basic concepts of the field. It describes intellectual disability, discusses the etiology, terminology and classification of intellectual disability, with an emphasis on the specifics of mild intellectual disability. It also deals with the legislation concerning persons with intellectual disabilities, based mainly on selected international documents, and mentions the possibilities of education of pupils with intellectual disabilities. Last but not least, the paper presents the issue of inclusive education, with an emphasis on inclusive education of pupils with mild intellectual disabilities. The practical part is quantitatively oriented and examines the social inclusion of inclusive education of pupils with mild mental disabilities at the first and second level of primary schools. The research investigation is carried out using the questionnaire method. The research sample consisted of teachers of mainstream primary schools in Prague and the Central Bohemia Region. The work includes analysis and evaluation of the results of the research investigation, on the basis of which recommendations for practice are formulated. KEYWORDS... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |