dc.contributor.advisor | Kudrnáč, Aleš | |
dc.creator | Špalek, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2024-10-07T06:24:17Z | |
dc.date.available | 2024-10-07T06:24:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194400 | |
dc.description.abstract | The master thesis focuses on life satisfaction during adolescence. This period is characterized by a significant decline in satisfaction compared to other life stages due to various physical, emotional, and social changes in the lives of adolescents. In the analytical part, data from the Czech Education Panel Survey was analyzed using multilevel modeling in SPSS. The aim of this thesis was to identify promotive factors, such as social support from family, friends, teachers, and normative political participation, that can contribute to increasing students' life satisfaction. The master thesis also focused on analyzing the relationship between risk factors represented by various forms of bullying (physical, verbal, relational bullying, and cyberbullying) and students' life satisfaction. Attention was also given to the role of political participation as a protective factor and its potential to mitigate the negative impact of different forms of bullying on students' life satisfaction. The results of the thesis showed that social support (support from family, friends, and teachers) is associated with students' life satisfaction, while no association was found for political participation. However, political participation can act as a protective factor for physical bullying, relational bullying, and... | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá spokojeností se životem v období adolescence. Toto období je charakteristické výrazným poklesem spokojenosti v porovnání s ostatními životními etapami v důsledku různých fyzických, emocionálních a sociálních změn v životech adolescentů. V rámci praktické části byla provedena analýza dat z Českého panelového šetření středoškoláků, která byla zpracována pomocí víceúrovňového modelování ve statistickém softwaru SPSS. Cílem této práce bylo identifikovat podpůrné faktory, jako jsou sociální podpora od rodiny, přátel, učitelů a normativní politická participace, které mohou přispět ke zvýšení spokojenosti žáků se životem. Práce se rovněž zaměřila na analýzu vztahu mezi rizikovými faktory, které představují jednotlivé formy šikany (fyzická, verbální, sociální šikana a kyberšikana), a spokojeností žáků se životem. Pozornost byla věnována také roli politické participace jako protektivního faktoru a jejímu potenciálu zmírnit negativní vliv jednotlivých forem šikany na spokojenost žáků se životem. Výsledky diplomové práce ukázaly, že sociální podpora (podpora rodiny, podpora přátel a podpora učitelů) souvisí se spokojeností žáků se životem, zatímco u politické participace se žádná souvislost nezjistila. Avšak politická participace může působit jako protektivní faktor u fyzické šikany,... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Life satisfaction | en_US |
dc.subject | Political participation | en_US |
dc.subject | Physical bullying | en_US |
dc.subject | Verbal bullying | en_US |
dc.subject | Relational bullying | en_US |
dc.subject | Cyberbullying | en_US |
dc.subject | Social support | en_US |
dc.subject | Adolescence | en_US |
dc.subject | Spokojenost se životem | cs_CZ |
dc.subject | politická participace | cs_CZ |
dc.subject | fyzická šikana | cs_CZ |
dc.subject | verbální šikana | cs_CZ |
dc.subject | sociální šikana | cs_CZ |
dc.subject | kyberšikana | cs_CZ |
dc.subject | sociální podpora | cs_CZ |
dc.subject | adolescence | cs_CZ |
dc.title | Vztah mezi politickou participací a spokojeností se životem v adolescenci: Analýza rizikových a podpůrných faktorů | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-16 | |
dc.description.department | Department of Sociology | en_US |
dc.description.department | Katedra sociologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 261687 | |
dc.title.translated | The relationship between political participation and life satisfaction in adolescence: An analysis of risk and promotive factors | en_US |
dc.contributor.referee | Soukup, Petr | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Sociology with specialisation in Applied Research and Its Methodology | en_US |
thesis.degree.program | Sociology | en_US |
thesis.degree.program | Sociologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra sociologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Sociology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Sociologie se specializací Aplikovaný výzkum a jeho metodologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Sociology with specialisation in Applied Research and Its Methodology | en_US |
uk.degree-program.cs | Sociologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Sociology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá spokojeností se životem v období adolescence. Toto období je charakteristické výrazným poklesem spokojenosti v porovnání s ostatními životními etapami v důsledku různých fyzických, emocionálních a sociálních změn v životech adolescentů. V rámci praktické části byla provedena analýza dat z Českého panelového šetření středoškoláků, která byla zpracována pomocí víceúrovňového modelování ve statistickém softwaru SPSS. Cílem této práce bylo identifikovat podpůrné faktory, jako jsou sociální podpora od rodiny, přátel, učitelů a normativní politická participace, které mohou přispět ke zvýšení spokojenosti žáků se životem. Práce se rovněž zaměřila na analýzu vztahu mezi rizikovými faktory, které představují jednotlivé formy šikany (fyzická, verbální, sociální šikana a kyberšikana), a spokojeností žáků se životem. Pozornost byla věnována také roli politické participace jako protektivního faktoru a jejímu potenciálu zmírnit negativní vliv jednotlivých forem šikany na spokojenost žáků se životem. Výsledky diplomové práce ukázaly, že sociální podpora (podpora rodiny, podpora přátel a podpora učitelů) souvisí se spokojeností žáků se životem, zatímco u politické participace se žádná souvislost nezjistila. Avšak politická participace může působit jako protektivní faktor u fyzické šikany,... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The master thesis focuses on life satisfaction during adolescence. This period is characterized by a significant decline in satisfaction compared to other life stages due to various physical, emotional, and social changes in the lives of adolescents. In the analytical part, data from the Czech Education Panel Survey was analyzed using multilevel modeling in SPSS. The aim of this thesis was to identify promotive factors, such as social support from family, friends, teachers, and normative political participation, that can contribute to increasing students' life satisfaction. The master thesis also focused on analyzing the relationship between risk factors represented by various forms of bullying (physical, verbal, relational bullying, and cyberbullying) and students' life satisfaction. Attention was also given to the role of political participation as a protective factor and its potential to mitigate the negative impact of different forms of bullying on students' life satisfaction. The results of the thesis showed that social support (support from family, friends, and teachers) is associated with students' life satisfaction, while no association was found for political participation. However, political participation can act as a protective factor for physical bullying, relational bullying, and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra sociologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | A | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |