Zobrazit minimální záznam

Visual representation of Prague. How does the lived and professional view of the Czech metropolis differ?
dc.contributor.advisorHrůzová, Andrea
dc.creatorGrohová, Hana
dc.date.accessioned2024-10-07T06:27:11Z
dc.date.available2024-10-07T06:27:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194415
dc.description.abstractNowadays, the majority of the world's population lives in cities and the visual perception of cities is an essential part of our daily lives. This thesis expands on theories of the visual representation of a city by Kevin Lynch, Michel de Certeau, or Henri Lefebvre, who explore how inhabitants experience and shape the environment they live in. The thesis explores the visual representation of Prague on the example of five people with professional or lived experience of the Czech capital and compares how their views differ. The informants directly enter the research through the use of visual sociology methods, as they themselves create the photographic material that is analysed. The thesis thus enables a more comprehensive and accurate view of the Czech metropolis. Furthermore, the thesis builds on memory studies in public space, mainly on Pierre Nora's concept of the sites of memory. Nora explains that people have a need to commemorate history and therefore create commemorative places in physical space, such as statues, monuments, cathedrals or palaces. These places are used to commemorate history together. For this reason, the thesis analyses three specific sites of memory in Prague - Old Town Square, Národní třída and the main railway station. As a result, the thesis presents a professional and...en_US
dc.description.abstractVětšina světové populace dnes žije ve městech a jejich vizuální vnímání je zásadní součástí našeho každodenního života. Tato práce rozvíjí teorie vizuality města podle Kevina Lynche, Michela de Certeau nebo Henriho Lefebvra, kteří se zabývají tím, jak obyvatelstvo prožívá a případně také formuje okolní prostředí. Práce zkoumá vidění Prahy na příkladu pěti osob s profesní nebo žitou zkušeností s českou metropolí a porovnává, jak se jejich pohledy liší. Informanti a informantky vstupují díky použití metod vizuální sociologie přímo do výzkumu, protože sami vytváří zkoumaný fotografický materiál. Práce tak umožňuje získat komplexnější a věrnější pohled na českou metropoli. Dále práce rozvíjí teorie paměti ve veřejném prostoru a staví především na konceptu míst paměti Pierra Nory. Nora vysvětluje, že lidé mají potřebu připomínat si historii, a ve fyzickém prostoru proto vytváří pamětihodná místa, jako jsou sochy, pomníky, katedrály nebo paláce. Ty pak slouží ke společnému vzpomínání. Z toho důvodu práce analyzuje tři konkrétní lokality v Praze, kde se koncentruje komemorativní vědomí společnosti - Staroměstské náměstí, Národní třídu a hlavní nádraží. Ve výsledku tedy práce aplikuje profesní a žitý pohled na tři místa paměti, a tím propojuje vizualitu města a paměťová studia. Naráží na to, jak můžeme...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectcityen_US
dc.subjectPragueen_US
dc.subjectcity visualityen_US
dc.subjecturban planningen_US
dc.subjecturbanismen_US
dc.subjectsites of memoryen_US
dc.subjectvisual sociology,photo-elicitationen_US
dc.subjectměstocs_CZ
dc.subjectPrahacs_CZ
dc.subjectvizualita městacs_CZ
dc.subjectměstské plánovánícs_CZ
dc.subjecturbanismuscs_CZ
dc.subjectmísta pamětics_CZ
dc.subjectvizuálnísociologiecs_CZ
dc.subjectfoto elicitacecs_CZ
dc.titleVizuální obraz Prahy. Jak se liší žitý a profesní pohled na českou metropoli?cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-16
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId257707
dc.title.translatedVisual representation of Prague. How does the lived and professional view of the Czech metropolis differ?en_US
dc.contributor.refereeGéla, František
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineŽurnalistika se specializací Vizuální žurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalism with specialisation in Visual Journalismen_US
thesis.degree.programJournalismen_US
thesis.degree.programŽurnalistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistika se specializací Vizuální žurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalism with specialisation in Visual Journalismen_US
uk.degree-program.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-program.enJournalismen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csVětšina světové populace dnes žije ve městech a jejich vizuální vnímání je zásadní součástí našeho každodenního života. Tato práce rozvíjí teorie vizuality města podle Kevina Lynche, Michela de Certeau nebo Henriho Lefebvra, kteří se zabývají tím, jak obyvatelstvo prožívá a případně také formuje okolní prostředí. Práce zkoumá vidění Prahy na příkladu pěti osob s profesní nebo žitou zkušeností s českou metropolí a porovnává, jak se jejich pohledy liší. Informanti a informantky vstupují díky použití metod vizuální sociologie přímo do výzkumu, protože sami vytváří zkoumaný fotografický materiál. Práce tak umožňuje získat komplexnější a věrnější pohled na českou metropoli. Dále práce rozvíjí teorie paměti ve veřejném prostoru a staví především na konceptu míst paměti Pierra Nory. Nora vysvětluje, že lidé mají potřebu připomínat si historii, a ve fyzickém prostoru proto vytváří pamětihodná místa, jako jsou sochy, pomníky, katedrály nebo paláce. Ty pak slouží ke společnému vzpomínání. Z toho důvodu práce analyzuje tři konkrétní lokality v Praze, kde se koncentruje komemorativní vědomí společnosti - Staroměstské náměstí, Národní třídu a hlavní nádraží. Ve výsledku tedy práce aplikuje profesní a žitý pohled na tři místa paměti, a tím propojuje vizualitu města a paměťová studia. Naráží na to, jak můžeme...cs_CZ
uk.abstract.enNowadays, the majority of the world's population lives in cities and the visual perception of cities is an essential part of our daily lives. This thesis expands on theories of the visual representation of a city by Kevin Lynch, Michel de Certeau, or Henri Lefebvre, who explore how inhabitants experience and shape the environment they live in. The thesis explores the visual representation of Prague on the example of five people with professional or lived experience of the Czech capital and compares how their views differ. The informants directly enter the research through the use of visual sociology methods, as they themselves create the photographic material that is analysed. The thesis thus enables a more comprehensive and accurate view of the Czech metropolis. Furthermore, the thesis builds on memory studies in public space, mainly on Pierre Nora's concept of the sites of memory. Nora explains that people have a need to commemorate history and therefore create commemorative places in physical space, such as statues, monuments, cathedrals or palaces. These places are used to commemorate history together. For this reason, the thesis analyses three specific sites of memory in Prague - Old Town Square, Národní třída and the main railway station. As a result, the thesis presents a professional and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeA
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV