Wonderworks in Canadian Indigenous Literature: The Case of Tanya Tagaq's Split Tooth
"Wonderworks" v literatuře původních obyvatel Kanady na příkladu románu Split Tooth od Tanyi Tagaq
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194538/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194538Identifikátory
SIS: 267939
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselá, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika-amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kanadská literatura|indigenní literatura|inuitská literatura|Split Tooth|wonderwork|fantastikaKlíčová slova (anglicky)
Canadian literature|Indigenous literature|Inuit literature|Split Tooth|wonderwork|speculative fictionTato práce zkoumá koncept "wonderwork", jak jej definuje kanadský spisovatel a literární kritik Daniel H. Justice, v rámci románu Split Tooth (2018) od současné inuitské autorky Tanyi Tagaq. Žánr wonderwork nabízí nový pohled na spekulativní fikci původních obyvatel tím, že propojuje skutečnost s neskutečností, odmítá koloniální stereotypy a vykresluje budoucnost odlišnou od kolonizátorského narativu. Práce zkoumá specifické vlastnosti wonderwork a jejich vyobrazení v románu Tanyi Tagaq. Analýza je zasazena v dekoloniálním rámci, který klade důraz na perspektivy původních obyvatel. Takzvané "close reading" románu Split Tooth, podepřené teoretickými poznatky Justice a relevantními odbornými zdroji o indigenní a inuitské literatuře, ukazuje, že román úspěšně představuje žánr wonderwork. Split Tooth propojuje prózu, poezii a ilustrace. Skrz rozličné formy vypráví příběh dospívající dívky v kanadském Nunavutu v 70. letech 20. století. Román prolíná prvky "skutečného" a "neskutečného" do jednotné reality. Hlavní hrdinka přichází do kontaktu s přírodními a duchovními silami, jako je například Polární Záře. Tyto interakce se zrcadlí v jejích zážitcích ve skutečném světě Arktidy, což posiluje soudržnost románu. Román také odmítá zjednodušené představy kolonizátorů tím, že zobrazuje komplexní postavy a...
This thesis explores the concept of "wonderwork," as defined by Canadian writer and literary critic Daniel H. Justice, within the context of the novel Split Tooth (2018) by contemporary Inuit author Tanya Tagaq. Wonderwork, a genre offering a fresh perspective on Indigenous speculative fiction, blends reality and unreality, rejects colonial stereotypes, and envisions a future distinct from the settler-colonizer narrative. This study examines the specific characteristics of wonderworks and how they are reflected in Tagaq's novel. The analysis utilizes a decolonial framework that prioritizes Indigenous perspectives. By conducting a close reading of Split Tooth, supported by Justice's theoretical writings and relevant scholarly sources on Indigenous and Inuit literature, this thesis demonstrates that the novel successfully exemplifies the genre of wonderwork. Split Tooth combines prose, poetry, and visual elements to narrate the coming-of-age story of a girl in 1970s Nunavut, Canada. The novel merges "the real" and "the unreal" elements into a unified narrative. The protagonist's interactions with natural and spiritual forces, such as the Northern Lights, mirror her experiences in the realistic setting of the Arctic region. This interplay reinforces the novel's cohesive structure. By portraying...