Historie jako námět příběhu celotáborové hry
History as the Subject of Summer Camp Themes
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194541Identifikátory
SIS: 266869
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fapšo, Marek
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání - Historie se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
living history|výchovná dramatika|dějiny ve veřejném prostoru|hra|reenactmentKlíčová slova (anglicky)
living history|educational drama|public history|play|reenactmentBakalářská práce se zabývá jedním z mimoškolních způsobů zprostředkování historie dětem, a to celotáborovými hrami, jejichž námětem se stal historický příběh. Jejím cílem je reflektovat tento způsob předávání historie z pohledu tvůrců celotáborových her, vedoucích i táborníků a z hlediska přínosu celotáborových her dějepisnému vzdělávání. V práci budou zvlášť analyzovány tři tábory, každý s jiným ideovým základem: katolický tábor Radost, tábory skautského střediska Stopaři a tábory havlíčkobrodského MaMMacentra, jež výraznější ideový základ nemají. Tyto analýzy budou založeny na přípravných materiálech k jednotlivým celotáborovým hrám, rozhovorech s jejich tvůrci a na výsledcích dotazníkového šetření provedeného mezi táborníky a vedoucími všech táborů. Celotáborové hry budou analyzovány v kontextu současných debat o povaze dějepisného vzdělávání, zejména pak pomocí konceptů historického myšlení Petera Seixase, a v souvislosti s hrou v roli. V závěru práce budou jednotlivé přístupy porovnány a závěry reflexí rozvedeny dál. Klíčová slova: living history; výchovná dramatika; dějiny ve veřejném prostoru; hra; reenactment
The bachelor thesis focuses on one of the extracurricular ways of conveying history to children, namely summer camp themes, which have a historical story as a subject. The goal is to reflect this way of conveying history from the point of view of people who create the summer camp themes, leaders and campers and from the perspective of contribution of summer camp themes to historical education. In the thesis three summer camps will undergo analysis, each with a different ideological basis: the Catholic camp Radost, the camps of the Stopaři scout centre and the camps of the MaMMacentrum in Havlíčkův Brod, which does not have a significant ideological basis. These analyses will be based on preparatory materials for individual summer camp themes, interviews with their creators and on results of a questionnaire survey conducted among campers and leaders of all summer camps. Additionally, summer camp themes will be analysed in the context of contemporary discussions about the nature of historical education, particularly by using the concepts of historical thinking of Peter Seixas, and in relation to role play. To conclude the thesis, the individual approaches will be compared, and the conclusions of the reflections will be elaborated further. Key words: living history; educational drama; public history;...