dc.contributor.advisor | Vlková Hingarová, Vendula | |
dc.creator | Kubala, Šimon | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T19:31:03Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T19:31:03Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194548 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zabývá tématem česko-norských vztahů v druhé polovině 20. století, konkrétně pak organizací Norsko-československý pomocný spolek (1950-1987). Cílem bylo, v rámci této práce, poukázat na fungování tohoto spolku a činnost jeho nejvýznamnější členky Anny Kvapilové. Především se práce snaží ukázat aktivity spolku, které se orientovaly na děti, a zjistit, jak tyto aktivity napomáhaly uchování jazyka u dětí československých exulantů v cizojazyčném prostředí. Teoretická část rozebírá sociolingvistickou problematiku vlivu emigrace na jazyk, nastiňuje téma osvojování a opotřebení jazyka a zabývá se jeho následným uchováním. Druhá část poté popisuje samotné fungování spolku a zejména jím pořádaných letních výjezdů na pozadí sociolingvistické teorie uvedené v teoretické části. Data byla sbírána na základě literární vícedruhové rešerše a následně analyzována. Výsledky ukázaly, že aktivity spolku měli pozitivní vliv na děti československých uprchlíků. Přestože letní zotavovací pobyty měly spíše opačný význam a podporovaly spíše osvojování dalšího cizího jazyka a opotřebování jazyka mateřského, letní tábory podpořily uchování jazyka. A to díky strategii tzv. jazykového hnízda. To se spolku podařilo vytvořit a tím napomáhalo posílení jazykových kompetencí a komunikace v rodném jazyce. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This bachelor thesis deals with the topic of Czech-Norwegian relations in the second half of the 20th century, specifically the Czechoslovak Relief Committee in Norway (1950-1987). The aim was to highlight the functioning of this association and the activities of its most important member Anna Kvapilová. Above all, the thesis seeks to show the activities of the association, which were oriented towards children, and to find out whether these activities helped to preserve the language of children of Czechoslovak emigrants in a foreign language environment. The theoretical part discusses the sociolinguistic issue of the influence of emigration on language, outlines the topic of language acquisition and attrition, and deals with its subsequent language maintenance. The second part then describes the functioning of the association itself and its organisation of summer stays on the background of the sociolinguistic theory presented in the theoretical part. Data was collected through a literature-based multi-source search and subsequently analysed. The results showed that the summer retreats were rather counterproductive and promoted the acquisition of another foreign language and mother tongue attrition. In contrast, summer camps promoted language maintenance through the strategy of language nest. The... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Norwegian-Czech relations|Anna Kvapilová|emigration|summer language programmes|language maintenance|language nest | en_US |
dc.subject | norsko-české vztahy|Anna Kvapilová|emigrace|prázdninové jazykové pobyty|uchování jazyka|jazykové hnízdo | cs_CZ |
dc.title | Letní dětské pobyty organizované Norsko-československým pomocným spolkem jako příklad transnacionálního jazykového hnízda | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-12 | |
dc.description.department | Institute of Germanic Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav germánských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 258565 | |
dc.title.translated | Summer children's stays organized by the Czechoslovak Relief Committee in Norway as an example of a transnational language nest | en_US |
dc.contributor.referee | Dubec, Pavel | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Germánská a severoevropská studia: Germanistika - Germánská a severoevropská studia: Skandinavistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Germanic and North European Studies | en_US |
thesis.degree.program | Germánská a severoevropská studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav germánských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Germanic Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Germánská a severoevropská studia: Germanistika - Germánská a severoevropská studia: Skandinavistika | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Germánská a severoevropská studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Germanic and North European Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce se zabývá tématem česko-norských vztahů v druhé polovině 20. století, konkrétně pak organizací Norsko-československý pomocný spolek (1950-1987). Cílem bylo, v rámci této práce, poukázat na fungování tohoto spolku a činnost jeho nejvýznamnější členky Anny Kvapilové. Především se práce snaží ukázat aktivity spolku, které se orientovaly na děti, a zjistit, jak tyto aktivity napomáhaly uchování jazyka u dětí československých exulantů v cizojazyčném prostředí. Teoretická část rozebírá sociolingvistickou problematiku vlivu emigrace na jazyk, nastiňuje téma osvojování a opotřebení jazyka a zabývá se jeho následným uchováním. Druhá část poté popisuje samotné fungování spolku a zejména jím pořádaných letních výjezdů na pozadí sociolingvistické teorie uvedené v teoretické části. Data byla sbírána na základě literární vícedruhové rešerše a následně analyzována. Výsledky ukázaly, že aktivity spolku měli pozitivní vliv na děti československých uprchlíků. Přestože letní zotavovací pobyty měly spíše opačný význam a podporovaly spíše osvojování dalšího cizího jazyka a opotřebování jazyka mateřského, letní tábory podpořily uchování jazyka. A to díky strategii tzv. jazykového hnízda. To se spolku podařilo vytvořit a tím napomáhalo posílení jazykových kompetencí a komunikace v rodném jazyce. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This bachelor thesis deals with the topic of Czech-Norwegian relations in the second half of the 20th century, specifically the Czechoslovak Relief Committee in Norway (1950-1987). The aim was to highlight the functioning of this association and the activities of its most important member Anna Kvapilová. Above all, the thesis seeks to show the activities of the association, which were oriented towards children, and to find out whether these activities helped to preserve the language of children of Czechoslovak emigrants in a foreign language environment. The theoretical part discusses the sociolinguistic issue of the influence of emigration on language, outlines the topic of language acquisition and attrition, and deals with its subsequent language maintenance. The second part then describes the functioning of the association itself and its organisation of summer stays on the background of the sociolinguistic theory presented in the theoretical part. Data was collected through a literature-based multi-source search and subsequently analysed. The results showed that the summer retreats were rather counterproductive and promoted the acquisition of another foreign language and mother tongue attrition. In contrast, summer camps promoted language maintenance through the strategy of language nest. The... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |