Zobrazit minimální záznam

Summer children's stays organized by the Czechoslovak Relief Committee in Norway as an example of a transnational language nest
dc.contributor.advisorVlková Hingarová, Vendula
dc.creatorKubala, Šimon
dc.date.accessioned2024-11-29T19:31:03Z
dc.date.available2024-11-29T19:31:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194548
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá tématem česko-norských vztahů v druhé polovině 20. století, konkrétně pak organizací Norsko-československý pomocný spolek (1950-1987). Cílem bylo, v rámci této práce, poukázat na fungování tohoto spolku a činnost jeho nejvýznamnější členky Anny Kvapilové. Především se práce snaží ukázat aktivity spolku, které se orientovaly na děti, a zjistit, jak tyto aktivity napomáhaly uchování jazyka u dětí československých exulantů v cizojazyčném prostředí. Teoretická část rozebírá sociolingvistickou problematiku vlivu emigrace na jazyk, nastiňuje téma osvojování a opotřebení jazyka a zabývá se jeho následným uchováním. Druhá část poté popisuje samotné fungování spolku a zejména jím pořádaných letních výjezdů na pozadí sociolingvistické teorie uvedené v teoretické části. Data byla sbírána na základě literární vícedruhové rešerše a následně analyzována. Výsledky ukázaly, že aktivity spolku měli pozitivní vliv na děti československých uprchlíků. Přestože letní zotavovací pobyty měly spíše opačný význam a podporovaly spíše osvojování dalšího cizího jazyka a opotřebování jazyka mateřského, letní tábory podpořily uchování jazyka. A to díky strategii tzv. jazykového hnízda. To se spolku podařilo vytvořit a tím napomáhalo posílení jazykových kompetencí a komunikace v rodném jazyce.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor thesis deals with the topic of Czech-Norwegian relations in the second half of the 20th century, specifically the Czechoslovak Relief Committee in Norway (1950-1987). The aim was to highlight the functioning of this association and the activities of its most important member Anna Kvapilová. Above all, the thesis seeks to show the activities of the association, which were oriented towards children, and to find out whether these activities helped to preserve the language of children of Czechoslovak emigrants in a foreign language environment. The theoretical part discusses the sociolinguistic issue of the influence of emigration on language, outlines the topic of language acquisition and attrition, and deals with its subsequent language maintenance. The second part then describes the functioning of the association itself and its organisation of summer stays on the background of the sociolinguistic theory presented in the theoretical part. Data was collected through a literature-based multi-source search and subsequently analysed. The results showed that the summer retreats were rather counterproductive and promoted the acquisition of another foreign language and mother tongue attrition. In contrast, summer camps promoted language maintenance through the strategy of language nest. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectNorwegian-Czech relations|Anna Kvapilová|emigration|summer language programmes|language maintenance|language nesten_US
dc.subjectnorsko-české vztahy|Anna Kvapilová|emigrace|prázdninové jazykové pobyty|uchování jazyka|jazykové hnízdocs_CZ
dc.titleLetní dětské pobyty organizované Norsko-československým pomocným spolkem jako příklad transnacionálního jazykového hnízdacs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId258565
dc.title.translatedSummer children's stays organized by the Czechoslovak Relief Committee in Norway as an example of a transnational language nesten_US
dc.contributor.refereeDubec, Pavel
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGermánská a severoevropská studia: Germanistika - Germánská a severoevropská studia: Skandinavistikacs_CZ
thesis.degree.programGermanic and North European Studiesen_US
thesis.degree.programGermánská a severoevropská studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGermánská a severoevropská studia: Germanistika - Germánská a severoevropská studia: Skandinavistikacs_CZ
uk.degree-program.csGermánská a severoevropská studiacs_CZ
uk.degree-program.enGermanic and North European Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se zabývá tématem česko-norských vztahů v druhé polovině 20. století, konkrétně pak organizací Norsko-československý pomocný spolek (1950-1987). Cílem bylo, v rámci této práce, poukázat na fungování tohoto spolku a činnost jeho nejvýznamnější členky Anny Kvapilové. Především se práce snaží ukázat aktivity spolku, které se orientovaly na děti, a zjistit, jak tyto aktivity napomáhaly uchování jazyka u dětí československých exulantů v cizojazyčném prostředí. Teoretická část rozebírá sociolingvistickou problematiku vlivu emigrace na jazyk, nastiňuje téma osvojování a opotřebení jazyka a zabývá se jeho následným uchováním. Druhá část poté popisuje samotné fungování spolku a zejména jím pořádaných letních výjezdů na pozadí sociolingvistické teorie uvedené v teoretické části. Data byla sbírána na základě literární vícedruhové rešerše a následně analyzována. Výsledky ukázaly, že aktivity spolku měli pozitivní vliv na děti československých uprchlíků. Přestože letní zotavovací pobyty měly spíše opačný význam a podporovaly spíše osvojování dalšího cizího jazyka a opotřebování jazyka mateřského, letní tábory podpořily uchování jazyka. A to díky strategii tzv. jazykového hnízda. To se spolku podařilo vytvořit a tím napomáhalo posílení jazykových kompetencí a komunikace v rodném jazyce.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor thesis deals with the topic of Czech-Norwegian relations in the second half of the 20th century, specifically the Czechoslovak Relief Committee in Norway (1950-1987). The aim was to highlight the functioning of this association and the activities of its most important member Anna Kvapilová. Above all, the thesis seeks to show the activities of the association, which were oriented towards children, and to find out whether these activities helped to preserve the language of children of Czechoslovak emigrants in a foreign language environment. The theoretical part discusses the sociolinguistic issue of the influence of emigration on language, outlines the topic of language acquisition and attrition, and deals with its subsequent language maintenance. The second part then describes the functioning of the association itself and its organisation of summer stays on the background of the sociolinguistic theory presented in the theoretical part. Data was collected through a literature-based multi-source search and subsequently analysed. The results showed that the summer retreats were rather counterproductive and promoted the acquisition of another foreign language and mother tongue attrition. In contrast, summer camps promoted language maintenance through the strategy of language nest. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV