dc.contributor.advisor | Čermák, Petr | |
dc.creator | Buixaderas, Iker | |
dc.date.accessioned | 2024-11-29T14:35:59Z | |
dc.date.available | 2024-11-29T14:35:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194557 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá tématem kognitivního Viewpoint a některými formami jeho vyjádření ve španělštině. Jako základ pro analýzu Viewpoint budou využity především koncepty z teorie mentálních prostorů (Facounnier, 1994; 1997; 2007), jež budou aplikovány na španělštinu. Hlavní pozornost bude věnována španělskému slovesnému systému a tomu, jak mohou různé slovesné tvary měnit Viewpoint. Vzhledem k vyšší míře složitosti španělského slovesného systému ve srovnání s anglickým se tato práce pokusí o syntézu konceptů z teorie mentálního prostoru s operačním modelem španělských sloves podle Ruize Campilla (2014). Hlavní část práce se zaměřuje na představení obou přístupů a zároveň navrhuje nové chápání španělských slovesných tvarů na základě ztělesněné zkušenosti a konceptu viewpointové vzdálenosti. Navrhuje se, že každý osobní slovesný tvar vyjadřuje tuto vzdálenost na třech osách: časoprostorové, epistemické a aspektuální. Tyto typy vzdálenosti jsou spojeny s gramatickými kategoriemi času, modu a aspektu. Tyto tři osy společně tvoří součást komplexní povahy viewpointové vzdálenosti. Zkoumá se také, jak toto chápání ovlivňuje Viewpoint a utváření mentálních prostorů. Na závěr je provedena krátká analýza dvou textů Julia Cortázara, která ukazuje aplikaci navrženého kombinovaného modelu na reálný jazykový... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This thesis explores the topic of cognitive Viewpoint and some of the forms of its expression in Spanish. This will be done primarily using concepts from mental space theory (Facounnier, 1994; 1997; 2007) and applying them to Spanish. The primary focus will be placed on the Spanish verbal system and how different verb forms can change Viewpoint. Given the higher degree of complexity of the Spanish verbal system compared to the English one, this thesis tries to synthesize concepts from mental space theory with Ruiz Campillo's (2014) operational model of Spanish verbs. The main part of the thesis focuses on presenting both approaches and also proposing a new understanding of Spanish verbal forms based on embodied experience and the concept of Viewpoint distance. It is proposed that each personal verbal form expresses Viewpoint distance on three axes: spatiotemporal, epistemic, and aspectual. Thes types of distance are linked to the grammatical categories of tense, mood, and aspect. The three axes together form part of the complex nature of Viewpoint distance. It is further explored how this understanding affects Viewpoint and the forming of mental spaces within the mental space network. In the end, a short analysis is performed on two texts by Julio Cortázar, showing the proposed combined model... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | cognitive linguistics|Julio Cortázar|Viewpoint|mental spaces|Ruiz Campillo | en_US |
dc.subject | kognitivní lingvistika|Julio Cortázar|Viewpoint|mentální prostory|Ruiz Campillo | cs_CZ |
dc.title | Jazyková analýza kognitivně chápaného viewpoint ve vybraných povídkách Julia Cortázara | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-11 | |
dc.description.department | Institute of Romance Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav románských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 248545 | |
dc.title.translated | Linguistic Analysis of Cognitive Viewpoint in Selected Short Stories by Julio Cortázar | en_US |
dc.contributor.referee | Smažíková, Adéla | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Hispanistika - Blízkovýchodní studia: Arabistika | cs_CZ |
thesis.degree.program | Hispanian Studies | en_US |
thesis.degree.program | Hispanistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav románských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Romance Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Hispanistika - Blízkovýchodní studia: Arabistika | cs_CZ |
uk.degree-program.cs | Hispanistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Hispanian Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá tématem kognitivního Viewpoint a některými formami jeho vyjádření ve španělštině. Jako základ pro analýzu Viewpoint budou využity především koncepty z teorie mentálních prostorů (Facounnier, 1994; 1997; 2007), jež budou aplikovány na španělštinu. Hlavní pozornost bude věnována španělskému slovesnému systému a tomu, jak mohou různé slovesné tvary měnit Viewpoint. Vzhledem k vyšší míře složitosti španělského slovesného systému ve srovnání s anglickým se tato práce pokusí o syntézu konceptů z teorie mentálního prostoru s operačním modelem španělských sloves podle Ruize Campilla (2014). Hlavní část práce se zaměřuje na představení obou přístupů a zároveň navrhuje nové chápání španělských slovesných tvarů na základě ztělesněné zkušenosti a konceptu viewpointové vzdálenosti. Navrhuje se, že každý osobní slovesný tvar vyjadřuje tuto vzdálenost na třech osách: časoprostorové, epistemické a aspektuální. Tyto typy vzdálenosti jsou spojeny s gramatickými kategoriemi času, modu a aspektu. Tyto tři osy společně tvoří součást komplexní povahy viewpointové vzdálenosti. Zkoumá se také, jak toto chápání ovlivňuje Viewpoint a utváření mentálních prostorů. Na závěr je provedena krátká analýza dvou textů Julia Cortázara, která ukazuje aplikaci navrženého kombinovaného modelu na reálný jazykový... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis explores the topic of cognitive Viewpoint and some of the forms of its expression in Spanish. This will be done primarily using concepts from mental space theory (Facounnier, 1994; 1997; 2007) and applying them to Spanish. The primary focus will be placed on the Spanish verbal system and how different verb forms can change Viewpoint. Given the higher degree of complexity of the Spanish verbal system compared to the English one, this thesis tries to synthesize concepts from mental space theory with Ruiz Campillo's (2014) operational model of Spanish verbs. The main part of the thesis focuses on presenting both approaches and also proposing a new understanding of Spanish verbal forms based on embodied experience and the concept of Viewpoint distance. It is proposed that each personal verbal form expresses Viewpoint distance on three axes: spatiotemporal, epistemic, and aspectual. Thes types of distance are linked to the grammatical categories of tense, mood, and aspect. The three axes together form part of the complex nature of Viewpoint distance. It is further explored how this understanding affects Viewpoint and the forming of mental spaces within the mental space network. In the end, a short analysis is performed on two texts by Julio Cortázar, showing the proposed combined model... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |