Zobrazit minimální záznam

Linguistic Analysis of Cognitive Viewpoint in Selected Short Stories by Julio Cortázar
dc.contributor.advisorČermák, Petr
dc.creatorBuixaderas, Iker
dc.date.accessioned2024-11-29T14:35:59Z
dc.date.available2024-11-29T14:35:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194557
dc.description.abstractTato práce se zabývá tématem kognitivního Viewpoint a některými formami jeho vyjádření ve španělštině. Jako základ pro analýzu Viewpoint budou využity především koncepty z teorie mentálních prostorů (Facounnier, 1994; 1997; 2007), jež budou aplikovány na španělštinu. Hlavní pozornost bude věnována španělskému slovesnému systému a tomu, jak mohou různé slovesné tvary měnit Viewpoint. Vzhledem k vyšší míře složitosti španělského slovesného systému ve srovnání s anglickým se tato práce pokusí o syntézu konceptů z teorie mentálního prostoru s operačním modelem španělských sloves podle Ruize Campilla (2014). Hlavní část práce se zaměřuje na představení obou přístupů a zároveň navrhuje nové chápání španělských slovesných tvarů na základě ztělesněné zkušenosti a konceptu viewpointové vzdálenosti. Navrhuje se, že každý osobní slovesný tvar vyjadřuje tuto vzdálenost na třech osách: časoprostorové, epistemické a aspektuální. Tyto typy vzdálenosti jsou spojeny s gramatickými kategoriemi času, modu a aspektu. Tyto tři osy společně tvoří součást komplexní povahy viewpointové vzdálenosti. Zkoumá se také, jak toto chápání ovlivňuje Viewpoint a utváření mentálních prostorů. Na závěr je provedena krátká analýza dvou textů Julia Cortázara, která ukazuje aplikaci navrženého kombinovaného modelu na reálný jazykový...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis explores the topic of cognitive Viewpoint and some of the forms of its expression in Spanish. This will be done primarily using concepts from mental space theory (Facounnier, 1994; 1997; 2007) and applying them to Spanish. The primary focus will be placed on the Spanish verbal system and how different verb forms can change Viewpoint. Given the higher degree of complexity of the Spanish verbal system compared to the English one, this thesis tries to synthesize concepts from mental space theory with Ruiz Campillo's (2014) operational model of Spanish verbs. The main part of the thesis focuses on presenting both approaches and also proposing a new understanding of Spanish verbal forms based on embodied experience and the concept of Viewpoint distance. It is proposed that each personal verbal form expresses Viewpoint distance on three axes: spatiotemporal, epistemic, and aspectual. Thes types of distance are linked to the grammatical categories of tense, mood, and aspect. The three axes together form part of the complex nature of Viewpoint distance. It is further explored how this understanding affects Viewpoint and the forming of mental spaces within the mental space network. In the end, a short analysis is performed on two texts by Julio Cortázar, showing the proposed combined model...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectcognitive linguistics|Julio Cortázar|Viewpoint|mental spaces|Ruiz Campilloen_US
dc.subjectkognitivní lingvistika|Julio Cortázar|Viewpoint|mentální prostory|Ruiz Campillocs_CZ
dc.titleJazyková analýza kognitivně chápaného viewpoint ve vybraných povídkách Julia Cortázaracs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-11
dc.description.departmentInstitute of Romance Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav románských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId248545
dc.title.translatedLinguistic Analysis of Cognitive Viewpoint in Selected Short Stories by Julio Cortázaren_US
dc.contributor.refereeSmažíková, Adéla
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHispanistika - Blízkovýchodní studia: Arabistikacs_CZ
thesis.degree.programHispanian Studiesen_US
thesis.degree.programHispanistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav románských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Romance Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHispanistika - Blízkovýchodní studia: Arabistikacs_CZ
uk.degree-program.csHispanistikacs_CZ
uk.degree-program.enHispanian Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá tématem kognitivního Viewpoint a některými formami jeho vyjádření ve španělštině. Jako základ pro analýzu Viewpoint budou využity především koncepty z teorie mentálních prostorů (Facounnier, 1994; 1997; 2007), jež budou aplikovány na španělštinu. Hlavní pozornost bude věnována španělskému slovesnému systému a tomu, jak mohou různé slovesné tvary měnit Viewpoint. Vzhledem k vyšší míře složitosti španělského slovesného systému ve srovnání s anglickým se tato práce pokusí o syntézu konceptů z teorie mentálního prostoru s operačním modelem španělských sloves podle Ruize Campilla (2014). Hlavní část práce se zaměřuje na představení obou přístupů a zároveň navrhuje nové chápání španělských slovesných tvarů na základě ztělesněné zkušenosti a konceptu viewpointové vzdálenosti. Navrhuje se, že každý osobní slovesný tvar vyjadřuje tuto vzdálenost na třech osách: časoprostorové, epistemické a aspektuální. Tyto typy vzdálenosti jsou spojeny s gramatickými kategoriemi času, modu a aspektu. Tyto tři osy společně tvoří součást komplexní povahy viewpointové vzdálenosti. Zkoumá se také, jak toto chápání ovlivňuje Viewpoint a utváření mentálních prostorů. Na závěr je provedena krátká analýza dvou textů Julia Cortázara, která ukazuje aplikaci navrženého kombinovaného modelu na reálný jazykový...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis explores the topic of cognitive Viewpoint and some of the forms of its expression in Spanish. This will be done primarily using concepts from mental space theory (Facounnier, 1994; 1997; 2007) and applying them to Spanish. The primary focus will be placed on the Spanish verbal system and how different verb forms can change Viewpoint. Given the higher degree of complexity of the Spanish verbal system compared to the English one, this thesis tries to synthesize concepts from mental space theory with Ruiz Campillo's (2014) operational model of Spanish verbs. The main part of the thesis focuses on presenting both approaches and also proposing a new understanding of Spanish verbal forms based on embodied experience and the concept of Viewpoint distance. It is proposed that each personal verbal form expresses Viewpoint distance on three axes: spatiotemporal, epistemic, and aspectual. Thes types of distance are linked to the grammatical categories of tense, mood, and aspect. The three axes together form part of the complex nature of Viewpoint distance. It is further explored how this understanding affects Viewpoint and the forming of mental spaces within the mental space network. In the end, a short analysis is performed on two texts by Julio Cortázar, showing the proposed combined model...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav románských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV