Paywall v českém mediálním prostředí: perspektivy, výzvy a trendy
Paywall in czech media landscape: perspectives, challenges, and trends
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194602Identifikátory
SIS: 263446
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Součková, Barbora
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika se specializací Digitální žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
17. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
digitální předplatné, paywall, online média, ochota platit za zpravodajství, strategie paywallu, předplatné, mediální trh, Česká republikaKlíčová slova (anglicky)
digital subscription, paywall, online media, willingness to pay for news, paywall strategies, subscription, media market, Czech RepublicTato diplomová práce se zabývá fenoménem digitálního předplatného (paywall) v kontextu online médií. Analyzuje vývoj a současný stav paywall strategií ve světě i v České republice, s důrazem na ekonomické aspekty a ochotu čtenářů platit za zpravodajství. Práce kombinuje teoretické poznatky s praktickými daty získanými z rozhovorů s představiteli médií a analýzy dat o předplatitelích deníku e15. Na základě těchto dat identifikuje klíčové faktory ovlivňující rozhodování čtenářů o platbě za obsah, jako je kvalita, exkluzivita, cena a konkurence zábavních médií. Cílem práce je formulovat doporučení pro česká média, jak efektivněji využívat paywall modely k dosažení udržitelného financování.
This thesis explores the phenomenon of digital subscriptions (paywalls) in the context of online media. It examines the development and current state of paywall strategies globally and in the Czech Republic, with a focus on economic aspects and readers' willingness to pay for news content. The work combines theoretical insights with practical data obtained from interviews with media representatives and an analysis of subscriber data from the e15 daily. Based on this data, it identifies key factors influencing readers' decisions to pay for content, such as quality, exclusivity, price, and competition from entertainment media. The aim of the thesis is to formulate recommendations for Czech media on how to more effectively utilize paywall models to achieve sustainable financing.