Corpus Based Comparison of Gendered English in Speculative Fiction Videogames and Cinematography
Korpusové srovnání genderované angličtiny ve videohrách a kinematografii v žánru spekulativní fikce
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194606Identifikátory
SIS: 267410
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Malečková, Nikola
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika-amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
korpus|porovnání korpusů|kolokáty|kvantitativní lingvistika|gender|pop-kultura|videohry|kinematografieKlíčová slova (anglicky)
corpora|comparing corpora|collocates|quantitative linguistics|gender|pop-culture|videogames|cinematographyTato práce je zaměřena na komparativní korpusovou analýzu genderovaného jazyka, konkrétně porovnává genderovanou angličtinu videoher oproti filmům a televizním seriálům, spadajících pod fantasy/sci-fi žánr a vydaných v rozpětí od roku 2010 po současnost. V metodologické části jsou využity již existující korpusy filmů a seriálů ve výše zmiňovaném časovém období a žánrech, kromě toho je vytvořen i korpus nový, z výběru videoher odpovídajícím daným kritériím. Tento proces vychází primárně z výzkumu Language, Gender and Videogames od Frazera Heritage (2021), kdy základem je získání textu z daných her, a to buď extrakcí z počítačových souborů nebo přepisem, a následného vytvoření korpusu. Tento výzkum se zaměřuje na několik jevů, jejichž analýza je opět částečně založena na metodologii popsané v Language, Gender and Videogames, aplikována na objemnější množství dat a rozšířena o komparativní aspekt. Jedná se nejprve o analýzu frekvence podstatných jmen woman a man (v singulárové i plurálové formě) a zájmen she and he. Dále jsou zkoumány kolokáty slov man a woman a klíčová slova, z nichž jsou vybrána mužská a ženská jména, a mužské a ženské sociální role. Tyto jevy jsou porovnávány mezi videohrami a filmy/seriály, a jejich analýza má za cíl otestovat hypotézu, že tato média, v rámci daných kritérií, jsou...
This work focuses on comparative corpus analysis of gendered English language, specifically comparing video games and movies/television shows that are of fantasy/sci-fi genre and were published from 2010 to the present. For movies, an already established corpus, corresponding to said criteria was chosen, while the corpus for video games is built specifically for this research. This is done by obtaining the dialogue from a set of games, either by extraction from computer files or by transcription. This process is based primarily on Language, Gender and Videogames by Frazer Heritage (2021). This research focuses on several phenomena, and is again partially based on the methodology presented in Language, Gender and Videogames, but applied to a larger amount of data and extended by the comparative aspect. We analyse the frequency of the nouns woman and man (in both singular and plural form) and the pronouns she and he. Another focus are the collocates of man and woman, and keywords referring to male and female names, and denoting male and female social actors. These phenomena are compared between video games and movies/TV shows, and the analysis aims to test the hypothesis that these media, within the chosen criteria, are both linguistically androcentric. The paper is written in English. Keywords:...