Zobrazit minimální záznam

The 1990's Film Adaptations of Classic British Children's Literature through the Concept of Heritage Movies
dc.contributor.advisorČesálková, Lucie
dc.creatorMatějková, Monika
dc.date.accessioned2024-11-29T06:45:44Z
dc.date.available2024-11-29T06:45:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194645
dc.description.abstractTato bakalářská práce se věnuje filmovým a televizním adaptacím britských literárních děl z přelomu 19. a 20. století, které byly uvedeny v 90. letech v britské produkci či koprodukci a kriticky na ně nahlíží skrze prizma heritage movies. To vzniklo již v 80. letech jako reakce levicově smýšlejících kritiků na tehdejší rozmach historických dramat, která dle nich potvrzovala konzervativní vize tehdejší vlády Margaret Thatcher. Práce pak reflektuje proměnu této kritiky, která i v dnešní době v rozvinutější podobě, slouží pro detekování ideologických a restorativně nostalgických tendencí, které se prolínají (nejen) vizuální i literární kulturou s vazbou na historicitu. S tímto se pak pojí další teoretické motivy (britskost, nostalgie v různých podobách, lieux de mémoire), které doplňuje historický kontext zahrnující např. proměnu konceptu dětství, vývoj literatury a kinematografie pro děti nebo subžánru historického filmu, za nějž se adaptace literárních děl dají označit.cs_CZ
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines film and television adaptations of British literary text from the late 19th and early 20th century that were released in the 1990s in British production or co-production and critically examines them through the prism of heritage movies. This prism emerged in the 1980s as a reaction by left-leaning critics to the then-booming historical dramas, which, as they claimed, confirmed the Conservative visions of Margaret Thatcher's government. The thesis then reflects on the transformation of this critique, which, even today in a more developed form, serves to detect the ideological and restorative nostalgic tendencies that interpenetrate (not only) visual and literary culture with a reference to historicity. The thesis also includes other theoretical motifs (Britishness, nostalgia in various forms, lieux de mémoire) that are linked to the theme of heritage culture. These are then complemented by a historical context including, for example, the changing concept of childhood, the development of literature and cinema for children, or the subgenre of historical movies - the adaptations of literary works.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectheritage|nostalgia|children's cinema|literary adaptations|children's literature|childhood|1990s|Britishness|United Kingdomen_US
dc.subjectheritage|nostalgie|kinematografie pro děti|adaptace literárních děl|literatura pro děti|dětství|90. léta|britskost|Velká Britániecs_CZ
dc.titleDevadesátá léta a filmové adaptace klasických britských literárních děl pro děti prismatem konceptu Heritage Moviescs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-13
dc.description.departmentFilm Studies Departmenten_US
dc.description.departmentKatedra filmových studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId269264
dc.title.translatedThe 1990's Film Adaptations of Classic British Children's Literature through the Concept of Heritage Moviesen_US
dc.contributor.refereeHanzlík, Jan
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilm Studiesen_US
thesis.degree.disciplineFilmová studiacs_CZ
thesis.degree.programFilm Studiesen_US
thesis.degree.programFilmová studiacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra filmových studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Film Studies Departmenten_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-discipline.enFilm Studiesen_US
uk.degree-program.csFilmová studiacs_CZ
uk.degree-program.enFilm Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce se věnuje filmovým a televizním adaptacím britských literárních děl z přelomu 19. a 20. století, které byly uvedeny v 90. letech v britské produkci či koprodukci a kriticky na ně nahlíží skrze prizma heritage movies. To vzniklo již v 80. letech jako reakce levicově smýšlejících kritiků na tehdejší rozmach historických dramat, která dle nich potvrzovala konzervativní vize tehdejší vlády Margaret Thatcher. Práce pak reflektuje proměnu této kritiky, která i v dnešní době v rozvinutější podobě, slouží pro detekování ideologických a restorativně nostalgických tendencí, které se prolínají (nejen) vizuální i literární kulturou s vazbou na historicitu. S tímto se pak pojí další teoretické motivy (britskost, nostalgie v různých podobách, lieux de mémoire), které doplňuje historický kontext zahrnující např. proměnu konceptu dětství, vývoj literatury a kinematografie pro děti nebo subžánru historického filmu, za nějž se adaptace literárních děl dají označit.cs_CZ
uk.abstract.enThis bachelor's thesis examines film and television adaptations of British literary text from the late 19th and early 20th century that were released in the 1990s in British production or co-production and critically examines them through the prism of heritage movies. This prism emerged in the 1980s as a reaction by left-leaning critics to the then-booming historical dramas, which, as they claimed, confirmed the Conservative visions of Margaret Thatcher's government. The thesis then reflects on the transformation of this critique, which, even today in a more developed form, serves to detect the ideological and restorative nostalgic tendencies that interpenetrate (not only) visual and literary culture with a reference to historicity. The thesis also includes other theoretical motifs (Britishness, nostalgia in various forms, lieux de mémoire) that are linked to the theme of heritage culture. These are then complemented by a historical context including, for example, the changing concept of childhood, the development of literature and cinema for children, or the subgenre of historical movies - the adaptations of literary works.en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra filmových studiícs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV