Moments of Grace: Redemption in Flannery O'Connor's Selected Short Stories
Okamžiky milosti: Spása ve vybraných povídkách Flannery O'Connorové
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194702Identifiers
Study Information System: 263930
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
aktuální milost|habituální milost|Sv. Augustin|Římsko-katolická církev|spása|jižanská gotika|křesťanství|Flannery O'ConnorKeywords (English)
actual grace|habitual grace|St. Augustine|Roman Catholicism|Southern Gothic|Christianity|Flannery O'Connor|redemptionTato bakalářská práce využívá křesťanského konceptu boží milosti k analýze dvanácti krátkých povídek americké jižanské autorky a katoličky, Flannery O'Connorové. Římskokatolická církev a jižanský původ autorky významně ovlivnily její vlastní interpretaci tohoto konceptu. Autorka se odvrací od původního konceptu milosti, který je zaměřený na lásku, a obrací své zaměření na násilí a bolest, čímž vzniká originální koncepce okamžiku milosti. V křesťanství je milost dělena na habituální a aktuální. Svatý Augustin, autor původního konceptu, se ve svém díle zabývá primárně milostí habituální. O'Connorová jej ve svém díle doplňuje tím, že rozvíjí koncept milosti aktuální. Autorka zkoumá, jak se aktuální milost, která je vyjádřena bolestí, v postavách dvanácti povídek transformuje v milost habituální, která je teprve vyjádřena láskou. První část analýzy identifikuje jednotlivé okamžiky milosti. Druhá část analýzy okamžiky klasifikuje do třech kategorií, které jsou určeny psychologií daných postav a tím, zda si bolest uvědomují a do jaké míry. Postavy buď 1) nejsou schopné cítit bolest, tudíž nemohou být spaseny, jelikož si neuvědomují boží milost, nebo 2) výsledek není jednoznačný, ale jistý vzorec naznačuje, že postavy bolest cítí, transformace pouze z nějakého důvodu neproběhla, anebo si postavy 3) bolest...
This thesis employs the theological concept of God's grace and explores through it the stories of the American Southern author, Flannery O'Connor. Roman Catholicism and O'Connor's Southern heritage greatly influenced her own interpretation of this concept. The original focus on love shifted to violence and pain instead, giving rise to O'Connor's own concept of the moment of grace. In Christianity, God's grace is divided into habitual grace and actual grace. St. Augustine, the author of the original concept, focuses in his work primarily on habitual grace. O'Connor completes St. Augustine's doctrine by expanding on actual grace in her fiction. She links the former, which is expressed by pain, and explores its transformation into the latter, which is expressed by love. In the first part of the analysis, this thesis dissects twelve selected short stories and identifies the moment of grace in each. The second part is concerned with the classification of those moments of grace. Based on the characters' receptiveness of pain, both physical and emotional, and the subsequent psychological processes, the stories can be sorted into three categories. The characters 1) do not feel any pain, which means they cannot ever recognize grace and thus are exempt from salvation; 2) the result is unclear, but a stable...