dc.contributor.advisor | Reifová, Irena | |
dc.creator | Brožová, Wanda | |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T06:31:29Z | |
dc.date.available | 2024-10-09T06:31:29Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194778 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis focuses on the representation of gender and ethnicity in animated and live- action fairy tales produced by Walt Disney. The diploma thesis compares the older animated versions with their new live-action adaptations to gain insight into possible changes in company's attitudes towards gender and ethnicity. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with media stories for children and their socializing role. In this section the topics of influence of media stories on children, the Disney princess phenomenon, pedagogical potential of fairy tales as well as consumer culture and commercialization of childhood are presented. The second chapter focuses on Disney production in the context of correctness. It delves into the cultural influences, representation of ethnicities, gender roles and stereotypes presented in Disney fairy tales and the changes in the company's stance on these issues. The last chapter of the theoretical part provides the context of the history of Disney. The practical part provides a qualitative thematic analysis of selected films. First, five pairs of films are analysed - in each case their animated and live-action adaptation. Subsequently, these analyses are compared with one another. The analyses reveal a shift towards a more... | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá reprezentací genderu a etnicity v animovaných a hraných pohádkách z produkce Walta Disneyho. Diplomová práce porovnává starší animované verze s jejich novými hranými adaptacemi pro získání vhledu do možných změn postojů společnosti k problematice genderu a etnicity. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se zabývá mediálními příběhy pro děti a jejich socializační rolí. V této části jsou přiblížena témata vlivu mediálních příběhů na děti, fenomén Disney princezen, pedagogický potenciál pohádek nebo konzumní kultura a komercializace dětství. Druhá kapitola se soustředí na Disney produkci v kontextu korektnosti. Zabývá se kulturními vlivy, reprezentací etnicity, genderovými rolemi a stereotypy prezentovaných v Disney pohádkách a změnami postavení společnosti k těmto tématům. Poslední kapitola teoretické části poskytuje kontext historie společnosti Disney. Praktická část obsahuje kvalitativní tematickou analýzu vybraných filmů. Nejprve je analyzováno pět dvojic filmů - vždy jejich animovaná a hraná adaptace. Následně jsou tyto analýzy porovnány mezi sebou. Z analýz byl zjištěn posun k více diverzifikované reprezentaci etnik a menší genderové stereotypizaci, což poukazuje na zodpovědnější postoj společnosti Disney k tématu genderu a etnicity. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.subject | Gender | en_US |
dc.subject | ethnicity | en_US |
dc.subject | fairy tales | en_US |
dc.subject | Disney | en_US |
dc.subject | ethnic representation | en_US |
dc.subject | gender stereotypes | en_US |
dc.subject | Disney adaptations | en_US |
dc.subject | Gender | cs_CZ |
dc.subject | etnicita | cs_CZ |
dc.subject | pohádky | cs_CZ |
dc.subject | Disney | cs_CZ |
dc.subject | etnická reprezentace | cs_CZ |
dc.subject | genderové stereotypy | cs_CZ |
dc.subject | Disney adaptace | cs_CZ |
dc.title | Reprezentace genderu a etnicity v Disney pohádkách | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-18 | |
dc.description.department | Department of Media Studies | en_US |
dc.description.department | Katedra mediálních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Social Sciences | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 263310 | |
dc.title.translated | Representation of Gender and Ethnicity in Disney Fairy Tales | en_US |
dc.contributor.referee | Vochocová, Lenka | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Mediální studia | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Media Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta sociálních věd::Katedra mediálních studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Social Sciences::Department of Media Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta sociálních věd | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Social Sciences | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FSV | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Media Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá reprezentací genderu a etnicity v animovaných a hraných pohádkách z produkce Walta Disneyho. Diplomová práce porovnává starší animované verze s jejich novými hranými adaptacemi pro získání vhledu do možných změn postojů společnosti k problematice genderu a etnicity. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola se zabývá mediálními příběhy pro děti a jejich socializační rolí. V této části jsou přiblížena témata vlivu mediálních příběhů na děti, fenomén Disney princezen, pedagogický potenciál pohádek nebo konzumní kultura a komercializace dětství. Druhá kapitola se soustředí na Disney produkci v kontextu korektnosti. Zabývá se kulturními vlivy, reprezentací etnicity, genderovými rolemi a stereotypy prezentovaných v Disney pohádkách a změnami postavení společnosti k těmto tématům. Poslední kapitola teoretické části poskytuje kontext historie společnosti Disney. Praktická část obsahuje kvalitativní tematickou analýzu vybraných filmů. Nejprve je analyzováno pět dvojic filmů - vždy jejich animovaná a hraná adaptace. Následně jsou tyto analýzy porovnány mezi sebou. Z analýz byl zjištěn posun k více diverzifikované reprezentaci etnik a menší genderové stereotypizaci, což poukazuje na zodpovědnější postoj společnosti Disney k tématu genderu a etnicity. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis focuses on the representation of gender and ethnicity in animated and live- action fairy tales produced by Walt Disney. The diploma thesis compares the older animated versions with their new live-action adaptations to gain insight into possible changes in company's attitudes towards gender and ethnicity. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with media stories for children and their socializing role. In this section the topics of influence of media stories on children, the Disney princess phenomenon, pedagogical potential of fairy tales as well as consumer culture and commercialization of childhood are presented. The second chapter focuses on Disney production in the context of correctness. It delves into the cultural influences, representation of ethnicities, gender roles and stereotypes presented in Disney fairy tales and the changes in the company's stance on these issues. The last chapter of the theoretical part provides the context of the history of Disney. The practical part provides a qualitative thematic analysis of selected films. First, five pairs of films are analysed - in each case their animated and live-action adaptation. Subsequently, these analyses are compared with one another. The analyses reveal a shift towards a more... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra mediálních studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | B | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |