dc.contributor.advisor | Švantner, Martin | |
dc.creator | Ivanova, Alena | |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T06:32:39Z | |
dc.date.available | 2024-10-09T06:32:39Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194784 | |
dc.description.abstract | This thesis deals with the concept of metaphor within the semiotic theory of Charles S. Peirce. The work examines metaphor in general within the framework of the selected theory and then specifically focuses on its specific modality, visual metaphor. The work sets and fulfills its goals: to introduce the semiotic theory of Charles S. Peirce and describe its selected terms; describe the a metaphor through the lens of Peirce's theory of the sign; to specifically focus on and characterize the visual modality of the metaphor. In regard to the set aim, a literature search and subsequent synthesis of the obtained findings was chosen as the research method. The thesis shows that Peirce's theory of the sign is a suitable theoretical framework for understanding metaphor. It understands metaphor's basic characteristics, such as its iconicity, generality, vagueness, abductive character, thanks to which the metaphor conveys not only similarity, but also new information about its object. Key words: metaphor, visual metaphor, hypoicon, dicisignum, proposition, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff and Johnson | en_US |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá pojetím metafory v rámci sémiotické teorie Charlese S. Peirce. Práce zkoumá metaforu obecně v rámci vybrané teorie a následně se specificky zaměřuje na její konkrétní modalitu, vizuální metaforu. Práce si stanoví a naplňuje cíle: blíže představit sémiotickou teorii Charlese S. Peirce a popsat její vybrané pojmy; popsat metaforu optikou Peircovy teorie znaku; specificky se zaměřit na vizuální modalitu metafory a charakterizovat ji. S ohledem na stanovené cíle jako metoda výzkumu byla zvolena literární rešerše a následná syntéza získaných poznatků. Z práce vyplývá, že Peircova teorie je znaku je vhodným teoretickým rámcem pro chápání metafory. Uchopuje její základní charakteristiky, jako je její ikoničnost, obecnost, vágnost, abduktivní charakter, díky kterému metafora zprostředkovává nejen podobnost, ale i nové informace o svém objektu. Klíčová slova: metafora, vizuální metafora, hypoikón, dicisignum, propozice, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff a Johnson | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.title | Za obrazem: pojetí metafory v teorii Charlese S. Peirce | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-18 | |
dc.description.department | Programme Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.department | Program Elektronická kultura a semiotika | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 257134 | |
dc.title.translated | Behind the Image: The Concept of Metaphor in the Theory of Charles S. Peirce | en_US |
dc.contributor.referee | Marcelli, Miroslav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.program | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.program | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Elektronická kultura a semiotika | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato diplomová práce se zabývá pojetím metafory v rámci sémiotické teorie Charlese S. Peirce. Práce zkoumá metaforu obecně v rámci vybrané teorie a následně se specificky zaměřuje na její konkrétní modalitu, vizuální metaforu. Práce si stanoví a naplňuje cíle: blíže představit sémiotickou teorii Charlese S. Peirce a popsat její vybrané pojmy; popsat metaforu optikou Peircovy teorie znaku; specificky se zaměřit na vizuální modalitu metafory a charakterizovat ji. S ohledem na stanovené cíle jako metoda výzkumu byla zvolena literární rešerše a následná syntéza získaných poznatků. Z práce vyplývá, že Peircova teorie je znaku je vhodným teoretickým rámcem pro chápání metafory. Uchopuje její základní charakteristiky, jako je její ikoničnost, obecnost, vágnost, abduktivní charakter, díky kterému metafora zprostředkovává nejen podobnost, ale i nové informace o svém objektu. Klíčová slova: metafora, vizuální metafora, hypoikón, dicisignum, propozice, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff a Johnson | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis deals with the concept of metaphor within the semiotic theory of Charles S. Peirce. The work examines metaphor in general within the framework of the selected theory and then specifically focuses on its specific modality, visual metaphor. The work sets and fulfills its goals: to introduce the semiotic theory of Charles S. Peirce and describe its selected terms; describe the a metaphor through the lens of Peirce's theory of the sign; to specifically focus on and characterize the visual modality of the metaphor. In regard to the set aim, a literature search and subsequent synthesis of the obtained findings was chosen as the research method. The thesis shows that Peirce's theory of the sign is a suitable theoretical framework for understanding metaphor. It understands metaphor's basic characteristics, such as its iconicity, generality, vagueness, abductive character, thanks to which the metaphor conveys not only similarity, but also new information about its object. Key words: metaphor, visual metaphor, hypoicon, dicisignum, proposition, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff and Johnson | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Elektronická kultura a semiotika | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |