Zobrazit minimální záznam

Behind the Image: The Concept of Metaphor in the Theory of Charles S. Peirce
dc.contributor.advisorŠvantner, Martin
dc.creatorIvanova, Alena
dc.date.accessioned2024-10-09T06:32:39Z
dc.date.available2024-10-09T06:32:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194784
dc.description.abstractThis thesis deals with the concept of metaphor within the semiotic theory of Charles S. Peirce. The work examines metaphor in general within the framework of the selected theory and then specifically focuses on its specific modality, visual metaphor. The work sets and fulfills its goals: to introduce the semiotic theory of Charles S. Peirce and describe its selected terms; describe the a metaphor through the lens of Peirce's theory of the sign; to specifically focus on and characterize the visual modality of the metaphor. In regard to the set aim, a literature search and subsequent synthesis of the obtained findings was chosen as the research method. The thesis shows that Peirce's theory of the sign is a suitable theoretical framework for understanding metaphor. It understands metaphor's basic characteristics, such as its iconicity, generality, vagueness, abductive character, thanks to which the metaphor conveys not only similarity, but also new information about its object. Key words: metaphor, visual metaphor, hypoicon, dicisignum, proposition, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff and Johnsonen_US
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá pojetím metafory v rámci sémiotické teorie Charlese S. Peirce. Práce zkoumá metaforu obecně v rámci vybrané teorie a následně se specificky zaměřuje na její konkrétní modalitu, vizuální metaforu. Práce si stanoví a naplňuje cíle: blíže představit sémiotickou teorii Charlese S. Peirce a popsat její vybrané pojmy; popsat metaforu optikou Peircovy teorie znaku; specificky se zaměřit na vizuální modalitu metafory a charakterizovat ji. S ohledem na stanovené cíle jako metoda výzkumu byla zvolena literární rešerše a následná syntéza získaných poznatků. Z práce vyplývá, že Peircova teorie je znaku je vhodným teoretickým rámcem pro chápání metafory. Uchopuje její základní charakteristiky, jako je její ikoničnost, obecnost, vágnost, abduktivní charakter, díky kterému metafora zprostředkovává nejen podobnost, ale i nové informace o svém objektu. Klíčová slova: metafora, vizuální metafora, hypoikón, dicisignum, propozice, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff a Johnsoncs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.titleZa obrazem: pojetí metafory v teorii Charlese S. Peircecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-18
dc.description.departmentProgramme Electronic Culture and Semioticsen_US
dc.description.departmentProgram Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId257134
dc.title.translatedBehind the Image: The Concept of Metaphor in the Theory of Charles S. Peirceen_US
dc.contributor.refereeMarcelli, Miroslav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
thesis.degree.disciplineElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.degree.programElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme Electronic Culture and Semioticsen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-discipline.enElectronic Culture and Semioticsen_US
uk.degree-program.csElektronická kultura a sémiotikacs_CZ
uk.degree-program.enElectronic Culture and Semioticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá pojetím metafory v rámci sémiotické teorie Charlese S. Peirce. Práce zkoumá metaforu obecně v rámci vybrané teorie a následně se specificky zaměřuje na její konkrétní modalitu, vizuální metaforu. Práce si stanoví a naplňuje cíle: blíže představit sémiotickou teorii Charlese S. Peirce a popsat její vybrané pojmy; popsat metaforu optikou Peircovy teorie znaku; specificky se zaměřit na vizuální modalitu metafory a charakterizovat ji. S ohledem na stanovené cíle jako metoda výzkumu byla zvolena literární rešerše a následná syntéza získaných poznatků. Z práce vyplývá, že Peircova teorie je znaku je vhodným teoretickým rámcem pro chápání metafory. Uchopuje její základní charakteristiky, jako je její ikoničnost, obecnost, vágnost, abduktivní charakter, díky kterému metafora zprostředkovává nejen podobnost, ale i nové informace o svém objektu. Klíčová slova: metafora, vizuální metafora, hypoikón, dicisignum, propozice, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff a Johnsoncs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the concept of metaphor within the semiotic theory of Charles S. Peirce. The work examines metaphor in general within the framework of the selected theory and then specifically focuses on its specific modality, visual metaphor. The work sets and fulfills its goals: to introduce the semiotic theory of Charles S. Peirce and describe its selected terms; describe the a metaphor through the lens of Peirce's theory of the sign; to specifically focus on and characterize the visual modality of the metaphor. In regard to the set aim, a literature search and subsequent synthesis of the obtained findings was chosen as the research method. The thesis shows that Peirce's theory of the sign is a suitable theoretical framework for understanding metaphor. It understands metaphor's basic characteristics, such as its iconicity, generality, vagueness, abductive character, thanks to which the metaphor conveys not only similarity, but also new information about its object. Key words: metaphor, visual metaphor, hypoicon, dicisignum, proposition, diagram, Charles Sanders Peirce, Lakoff and Johnsonen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Elektronická kultura a semiotikacs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV