Moc nadnárodních korporací v globální politice - Google očima Evropské unie a jejích členských států
The Power of Multinational Corporations in Global Politics - Google through the Eyes of the European Union and its Member States
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194808Identifiers
Study Information System: 247443
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Tomalová, Eliška
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Area Studies:West European Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
18. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aktérství v globální politice, nadnárodní korporace, velké technologické firmy, EU a její členské státy, sociální konstruktivismus, vnímaný charakter mociKeywords (English)
Actorness in global politics, multinational corporations, Big Tech, EU ad its member states, social constructivism, perceived powerTato diplomová práce zkoumá předpoklad o hrozbě aktérství velkých technologických firem v globální politice. Kritici těchto korporací tvrdí, že disponují mocí nad občany i nad národními státy. Skupina akademiků, v čele se Shoshanou Zuboff, varuje před jejich jedinečnými charakteristikami a volají po omezení jejich moci. Práce tento předpoklad ověřuje analýzou percepce moci zástupce velkých technologických firem, společnosti Google, očima EU a jejích členských států. Teorie aktérství nadnárodních korporací, ustálená v druhé polovině 20. století, byla přezkoumána pomocí dat z kvalitativní obsahové analýzy primárních zdrojů (oficiálních dokumentů, projevů, článků) týkajících se společnosti Google. Percepce byla analyzována v rámci tří případů sporů mezi lety 2010 a 2024. Výsledky výzkumu nepotvrdily předpoklad kritiků VTF. Přestože EU a její členské státy vnímají určité aspekty moci nadnárodních korporací jinak než Anders Uhlin, základní teorie z konce 80. let zůstává platná. Percepce odhalila vývoj ve vzájemném vyjednávání o moci a zdůraznila důležitost kulturních a společenských dopadů, technologického vývoje a tendencí vyhýbat se legislativě. Tyto poznatky vytvářejí prostor pro další výzkumu a indikují potřebu aktualizaci teorie.
This thesis examines the assumption about the threat posed by the actorness of the Big Tech in global politics. Critics of these corporations argue that they wield power over both citizens and nation-states. A group of academics, led by Shoshana Zuboff, warns of their unique characteristics and calls for limiting their power. This thesis tests this assumption by analysing the perceived power of a representative of Big Tech, Google, through the eyes of the EU and its member states. The theory of multinational corporate agency, established in the second half of the 20th century, was re-examined using data from qualitative content analysis of official documents and secondary sources concerning Google. The perception was analyzed in the context of three dispute cases between 2010 and 2024. The research results did not confirm the critics' assumption about large technology firms. Although the EU and its member states perceive certain aspects of multinational corporate power differently than Anders Uhlin, the basic theory from the late 1980s remains valid. The perception revealed developments in the mutual negotiation of power and emphasized the importance of cultural and social impacts, technological advancements, and tendencies to evade legislation. These findings create space for further research and...