Vliv skupinové a samostatné práce ve třídě na wellbeing žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na prvním stupni základních škol
The impact of group and individual classroom work on well-being of children with special educational needs in primary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194828Identifikátory
SIS: 260755
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Němec, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Wellbeing, speciální vzdělávací potřeby, faktory, první stupeň, aktivityKlíčová slova (anglicky)
Wellbeing, special educational needs, factors, primary school, classroom workBakalářská práce se zabývá problematikou wellbeingu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami během vyučování na prvním stupni základních škol v kontextu současného diskurzu o duševním zdraví ve školním prostředí. S ohledem na negativní postoj českých žáků ke vzdělávání a dopady pandemie COVID-19 nabízí toto téma důležitý pohled na potřeby této specifické skupiny žáků. Cílem práce bylo identifikovat, jak různé organizační formy výuky ovlivňují psychickou pohodu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a určit, které faktory přispívají k jejich lepšímu wellbeingu. Práce si klade za cíl pojmenovat faktory, které wellbeing právě těchto žáků ovlivňují. Teoretická část práce představuje pojem wellbeing a popisuje faktory, které ho ovlivňují v případě žáků ve školním prostředí. Popisuje rovněž existující podpůrné mechanismy a strategie využívané v českých školách k podpoře těchto žáků. Výzkumná část obsahuje popis a analýzu výsledků výzkumného šetření provedeného ve třídách čtvrtých a pátých ročníků základních škol. Z výzkumného šetření vyplývá, že pro wellbeing žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je vhodnější skupinová práce. Mezi klíčové faktory přispívající k lepšímu wellbeingu patřily například motivace, porozumění zadání, přítomnost asistenta pedagoga a zábavnost zadané aktivity. Tímto výzkumem...
This bachelor's thesis focus on the issue of the wellbeing of students with special educational needs (SEN) during classes in primary schools, in the context of the current discourse on mental health in the school environment. Considering the negative attitude of Czech students towards education and the impacts of the COVID-19 pandemic, this topic offers an important perspective on the needs of this specific group of students. The aim of the thesis was to identify how different organizational forms of teaching affect the psychological wellbeing of SEN students and to determine which factors contribute to their improved wellbeing. The thesis aims to name the factors that specifically influence the wellbeing of these students. The theoretical part of the thesis introduces the concept of wellbeing and describes the factors that influence it in the case of students in the school environment. It also describes the existing support mechanisms and strategies used in Czech schools to support these students. The research part includes a description and analysis of the results of a survey conducted in fourth and fifth-grade primary school classes. The research findings suggest that group work is more suitable for the wellbeing of SEN students. Key factors contributing to better wellbeing included success, motivation,...