dc.contributor.advisor | Zemková, Jaroslava | |
dc.creator | Plecitá, Ilona | |
dc.date.accessioned | 2024-10-09T06:47:36Z | |
dc.date.available | 2024-10-09T06:47:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194864 | |
dc.description.abstract | The bachelor's thesis aims to describe the educational approaches and educational methods used to support pupils who are educated at a special elementary school and a practical school. The aim of the thesis is to find out which specific methods have proven effective forpedagogues in preventing risky behavior of special school pupils. The intention is to investigate the methods leading to the elimination of pupils' risky behavior, the reasons fortheir choice and the resulting effect of use, taking into account the pupil's age and disadvantage. As a research problem, the work set the question: What are the most common types of risky behavior among pupils at a special school? How to effectively prevent this type of behavior? How to solve the risk behavior that has already arisen? The theoretical starting points of the work focus on the issue of types of risky behavior and their consequences. The research part is focused on insight into the process of upbringing and education in a group of special school pupils with regard to the prevention of risky behavior. As part of the qualitative research, data collection was carried out using the method of observation of teaching lessons, and the method of semi-structured interviews with teachers and teacher assistants. Subsequently, an analysis of the obtained... | en_US |
dc.description.abstract | Bakalářská práce si klade za cíl popsat výchovné přístupy a vzdělávací metody používané k podpoře žáků, kteří se vzdělávají na základní škole speciální a na praktické škole. Cílem práce je zjistit, které konkrétní metody se pedagogům osvědčily v rámci předcházení rizikového chování žáků speciální školy. Záměrem je zkoumat metody vedoucí k eliminaci rizikového chování žáků, důvody pro jejich volbu a výsledný efekt používání, s ohledem na věk a znevýhodnění žáka. Jako výzkumný problém si práce stanovila otázku: Jaké jsou nejčastější typy rizikového chování u žáků na speciální škole? Jak tomuto typu chování účinně předcházet? Jakým způsobem již vzniklé rizikové chování řešit? Teoretická východiska práce se zaměřují na problematiku typů rizikového chování, a jejich následků. Výzkumná část je zaměřena na vhled do procesu výchovy a vzdělávání ve skupině žáků speciální školy s ohledem na prevenci rizikového chování. V rámci kvalitativního výzkumu byl sběr dat realizován za použití metody pozorování vedení vyučovací hodiny, a metody polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy a asistenty pedagoga. Následně byla provedena analýza získaných dat a dokumentů. Výsledkem bakalářské práce je popis reálného postupu pedagogických pracovníků, které se osvědčily jako prevence rizikového chování žáků základní školy... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Risky behavior | en_US |
dc.subject | Prevention | en_US |
dc.subject | Special elementary school | en_US |
dc.subject | Rizikové chování | cs_CZ |
dc.subject | Prevence | cs_CZ |
dc.subject | Základní škola speciální | cs_CZ |
dc.title | Prevence rizikového chování žáků na základní škole speciální | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-18 | |
dc.description.department | Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 258895 | |
dc.title.translated | Prevention of risk behavior of pupils in a special primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Kadrnožková, Monika | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Speciální pedagogika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Special Education | en_US |
thesis.degree.program | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Special Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Speciální pedagogika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Special Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce si klade za cíl popsat výchovné přístupy a vzdělávací metody používané k podpoře žáků, kteří se vzdělávají na základní škole speciální a na praktické škole. Cílem práce je zjistit, které konkrétní metody se pedagogům osvědčily v rámci předcházení rizikového chování žáků speciální školy. Záměrem je zkoumat metody vedoucí k eliminaci rizikového chování žáků, důvody pro jejich volbu a výsledný efekt používání, s ohledem na věk a znevýhodnění žáka. Jako výzkumný problém si práce stanovila otázku: Jaké jsou nejčastější typy rizikového chování u žáků na speciální škole? Jak tomuto typu chování účinně předcházet? Jakým způsobem již vzniklé rizikové chování řešit? Teoretická východiska práce se zaměřují na problematiku typů rizikového chování, a jejich následků. Výzkumná část je zaměřena na vhled do procesu výchovy a vzdělávání ve skupině žáků speciální školy s ohledem na prevenci rizikového chování. V rámci kvalitativního výzkumu byl sběr dat realizován za použití metody pozorování vedení vyučovací hodiny, a metody polostrukturovaného rozhovoru s pedagogy a asistenty pedagoga. Následně byla provedena analýza získaných dat a dokumentů. Výsledkem bakalářské práce je popis reálného postupu pedagogických pracovníků, které se osvědčily jako prevence rizikového chování žáků základní školy... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor's thesis aims to describe the educational approaches and educational methods used to support pupils who are educated at a special elementary school and a practical school. The aim of the thesis is to find out which specific methods have proven effective forpedagogues in preventing risky behavior of special school pupils. The intention is to investigate the methods leading to the elimination of pupils' risky behavior, the reasons fortheir choice and the resulting effect of use, taking into account the pupil's age and disadvantage. As a research problem, the work set the question: What are the most common types of risky behavior among pupils at a special school? How to effectively prevent this type of behavior? How to solve the risk behavior that has already arisen? The theoretical starting points of the work focus on the issue of types of risky behavior and their consequences. The research part is focused on insight into the process of upbringing and education in a group of special school pupils with regard to the prevention of risky behavior. As part of the qualitative research, data collection was carried out using the method of observation of teaching lessons, and the method of semi-structured interviews with teachers and teacher assistants. Subsequently, an analysis of the obtained... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |