Safe place rave. Rave kultura a subverze diminantních sociálních struktur.
Safe place rave. Rave culture and the subversion of dominant social structures.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194903Identifikátory
SIS: 263312
Kolekce
- Kvalifikační práce [18160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Soukup, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
rave, taneční kultura, klubová kultura, techno, neoliberalismus, ontologické bezpečí, hudební subkulturaKlíčová slova (anglicky)
rave, dance culture, club culture, techno, neoliberalism, ontological security, music subcultureTato diplomová práce zkoumá specifika současné české rave subkultury se zaměřením na poskytování bezpečného prostoru pro autentické sebevyjádření a zpochybňování společenských norem. Analyzuje faktory přispívající k pocitu bezpečí na raves a identifikuje zdroje poptávky po tomto pocitu. Práce je strukturována do tří částí: první část představuje základní pojmy, historické pozadí raveu a relevantní teoretické koncepty; druhá část se věnuje metodologii výzkumu a třetí prezentuje získaná data a zasazuje je do dříve představených teoretických rámců. Provedený etnografický výzkum ukazuje, že raves poskytují účastníkům prostor pro komunitní setkávání, pocit sounáležitosti a inkluzivní, nesoudící prostředí. Rave subkultura tak nabízí významný sociální a emocionální "safe space" v odcizeném moderním světě charakterizovaném silnými vlivy neoliberalismu, individualizací a oslabením tradičních společenských struktur. Zároveň funguje jako prostředek pro odreagování, čímž přispívá ke zmírňování úzkosti spojené se existencí v moderní společnosti.
This thesis examines the specifics of the contemporary Czech rave subculture, focusing on providing a safe space for authentic self-expression and challenging social norms. It analyzes the factors contributing to the sense of security at raves and identifies the sources of demand for this feeling. The thesis is structured into three parts: the first part introduces the basic concepts, the historical background of rave, and relevant theoretical frameworks; the second part addresses the research methodology; and the third part presents the data collected and situates it within the previously introduced theoretical frameworks. The conducted ethnographic research shows that raves provide participants with a space for community gatherings, a sense of belonging, and an inclusive, non-judgmental environment. The rave subculture thus offers a significant social and emotional "safe space" in an alienated modern world characterized by strong influences of neoliberalism, individualization, and the weakening of traditional social structures. At the same time, it serves as a means of relaxation, thereby helping to alleviate the anxiety associated with existence in modern society.