Možné příčiny a důsledky skupování soukromých regionálních rozhlasových stanic mediálními domy
Possible causes and consequences of media corporations buying up private regional radio stations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194931Identifikátory
SIS: 262819
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cebe, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Regionální rozhlasová stanice, programová síť, mediální domy, regionalita, prodej rozhlasové stanice, rozhlasový trh, politická ekonomie médiíKlíčová slova (anglicky)
Regional radio station, programming network, media houses, regionality, radio station sales, radio market, political economy of mediaTato diplomová práce zkoumá možné příčiny a důsledky skupování soukromých regionálních rozhlasových stanic velkými mediálními domy a následné organizační, programové, regionální a finanční dopady vytváření rozhlasových programových sítí. K prodejům rozhlasových stanic dochází od první dekády dvacátého století, kdy jich na trhu existovalo okolo stovky, nyní to je pouze několik jednotek, které nespadají do nějaké sítě rozhlasových stanic nebo nejsou jinak vlastnicky propojené s velkými mediálními domy. Změny jsou zkoumány prostřednictvím případových studií jednotlivých prodaných stanic, které jsou porovnávány s těmi, které do žádné sítě nespadají. Práce také nastiňuje, proč k prodejům stanic dochází a jaké výhody či nevýhody má to, když rozhlasová stanice spadá pod nějakou programovou síť. Diplomová práce poukazuje na oslabování regionality, centralizaci programů a homogenizaci vysílání. Zároveň mapuje historii soukromého regionálního rozhlasového vysílání v Česku a popisuje jeho současnou situaci.
This thesis examines the possible causes and consequences of the buyout of private regional radiostations by large media houses and the subsequent organisational, programming, regional and financial implications of the creation of radio programming networks. Radiostation divestitures have been occurring since the first decade of the twentieth century, when there were about a hundred stations on the market; now there are only a few units that are not part of a radiostation network or otherwise linked in ownership to large media houses. The changes are examined through casestudies of individual stations sold, which are compared with those that are not part of any network. The paper also outlines why station sales occur and the advantages or disadvantages of having a radiostation fall under a programming network. The thesis points to the weakening of regionalism, centralization of programmes and homogenization of broadcasting. At the same time it maps the history of private regional radio broadcasting in the Czech Republic and describes its current situation.