Možné příčiny a důsledky skupování soukromých regionálních rozhlasových stanic mediálními domy
Possible causes and consequences of media corporations buying up private regional radio stations
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194931Identifiers
Study Information System: 262819
Collections
- Kvalifikační práce [18159]
Author
Advisor
Referee
Cebe, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
19. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Regionální rozhlasová stanice, programová síť, mediální domy, regionalita, prodej rozhlasové stanice, rozhlasový trh, politická ekonomie médiíKeywords (English)
Regional radio station, programming network, media houses, regionality, radio station sales, radio market, political economy of mediaTato diplomová práce zkoumá možné příčiny a důsledky skupování soukromých regionálních rozhlasových stanic velkými mediálními domy a následné organizační, programové, regionální a finanční dopady vytváření rozhlasových programových sítí. K prodejům rozhlasových stanic dochází od první dekády dvacátého století, kdy jich na trhu existovalo okolo stovky, nyní to je pouze několik jednotek, které nespadají do nějaké sítě rozhlasových stanic nebo nejsou jinak vlastnicky propojené s velkými mediálními domy. Změny jsou zkoumány prostřednictvím případových studií jednotlivých prodaných stanic, které jsou porovnávány s těmi, které do žádné sítě nespadají. Práce také nastiňuje, proč k prodejům stanic dochází a jaké výhody či nevýhody má to, když rozhlasová stanice spadá pod nějakou programovou síť. Diplomová práce poukazuje na oslabování regionality, centralizaci programů a homogenizaci vysílání. Zároveň mapuje historii soukromého regionálního rozhlasového vysílání v Česku a popisuje jeho současnou situaci.
This thesis examines the possible causes and consequences of the buyout of private regional radiostations by large media houses and the subsequent organisational, programming, regional and financial implications of the creation of radio programming networks. Radiostation divestitures have been occurring since the first decade of the twentieth century, when there were about a hundred stations on the market; now there are only a few units that are not part of a radiostation network or otherwise linked in ownership to large media houses. The changes are examined through casestudies of individual stations sold, which are compared with those that are not part of any network. The paper also outlines why station sales occur and the advantages or disadvantages of having a radiostation fall under a programming network. The thesis points to the weakening of regionalism, centralization of programmes and homogenization of broadcasting. At the same time it maps the history of private regional radio broadcasting in the Czech Republic and describes its current situation.