Role médií ve vnímání udržitelnosti
The Role of Media in Perception of Sustainability
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194946/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194946Identifikátory
SIS: 272515
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Javornicky Brumovská, Tereza
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
19. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
udržitelnost, udržitelný rozvoj, média, mediální obsah, otevřené kódování, subjektivní vnímání, generační rozdíly, framingKlíčová slova (anglicky)
sustainability, sustainable development, media, media content, open coding, subjective perception, generational differences, framingTato diplomová práce zkoumá vliv médií na vnímání konceptu udržitelnosti napříč generacemi X, Y a Z. Každá z těchto generací má k udržitelnosti a médiím specifický vztah, který se odráží v jejich postojích a chování. S rostoucím významem environmentálních otázek je klíčové porozumět, jak mediální pokrytí formuje veřejné povědomí a postoje k udržitelnosti. Kvalitní informovanost veřejnosti má potenciál ovlivňovat rozhodování firem a politiků, kteří hrají zásadní roli v boji proti klimatické změně a dosahování udržitelných cílů. Výzkum využil metodologii hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s 21 respondenty ve věku 19 až 59 let. Data byla analyzována pomocí otevřeného kódování a následné kategorizace. Výsledky odhalují, že média významně ovlivňují chápání konceptu udržitelnosti ve společnosti. Ukázalo se, že udržitelnost je pro veřejnost poněkud široké téma, přičemž diskuse se často zužuje na klimatickou změnu. Generační rozdíly se projevily v preferenci zdrojů informací: starší generace inklinují k tradičním médiím, zatímco mladší generace nejčastěji využívají sociální sítě. Respondenti zpravidla aktivně nevyhledávají informace o udržitelnosti, ale přijímají ty, které jsou jim nabídnuty. Výzkum identifikoval strach jako silný prvek v procesu informování o udržitelnosti, který média využívají k...
This thesis explores the influence of media on the perception of the concept of sustainability across Generations X, Y and Z. Each of these generations has a specific relationship with sustainability and the media, which is reflected in their attitudes and behaviours. With the growing importance of environmental issues, it is crucial to understand how media coverage shapes public awareness and attitudes towards sustainability. High-quality public information has the potential to influence the decision-making of companies and politicians who play a crucial role in combating climate change and achieving sustainable goals. The research used an in-depth semi-structured interview methodology with 21 respondents aged 19 to 59. Data was analysed using open coding and subsequent categorisation. The results reveal that the media significantly influences society's understanding of the concept of sustainability. It showed that sustainability is a somewhat broad topic for the public, with the discussion often narrowed to climate change. Generational differences are reflected in the preference of information sources: older generations tend to use traditional media, while younger generations most often use social networks. Respondents do not actively seek out information on sustainability, but accept that which...