Sonáty pro housle a basso continuo op. 1 (1739) Václava Vodičky
Sonatas for Violin and Basso continuo, op. 1 (1739) by Václav Vodička
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194988Identifikátory
SIS: 257580
Kolekce
- Kvalifikační práce [23748]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Maňourová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
sonáta|18. století|hudební analýza|galantní stylKlíčová slova (anglicky)
sonata|eighteenth century|music analysis|galant styleTématem bakalářské práce je první opusové dílo (sonáty pro housle a basso continuo) od českého skladatele a houslisty 18. století, Václava Vodičky. Cílem práce je zhodnocení tohoto díla v dobovém kontextu z perspektivy nové odborné literatury a analytických metod. Stěžejní část práce se zabývá hudební analýzou těchto šesti sonát v komparaci s dalším relevantním repertoárem. Práce se také věnuje otázkám dedikace uměleckých děl a vydávání komorní hudby v první polovině 18. století či postavení Vodičky na dvoře kurfiřta Karla Albrechta. Z hlediska metodologie je práce kromě syntézy dosavadní odborné literatury založena na kritice pramenů, hudební analýze a historiografii. Klíčová slova Václav Vodička, houslová sonáta, 18. století, galantní styl, hudební analýza, tiskové privilegium, dedikace, Karel VII. Albrecht Bavorský, Paříž, Mnichov, Hofkapelle
The subject of this bachelors thesis is the first opus (sonatas for violin and basso continuo) by the 18th century Czech composer and violinist Václav Vodička. The aim of the thesis is to evaluate this work in its contemporary context from the perspective of new literature and analytical methods. The main part of the thesis will deal with the musical analysis of these six sonatas in comparison with other relevant repertoire. The thesis will also deal with the issues of dedication of works of art and the publication of chamber music in the early 18th century and the position of Vodička at the court of Elector Charles VII Albert of Bavaria. From the point of view of methodology, the thesis will be based on a synthesis of the existing literature, as well as on source criticism, musical analysis and historiography. Key words Václav Vodička, violin sonata, 18th century, galant style, music analysis, printing privilege, dedications, Charles VII Prince-Elector of Bavaria, Paris, Munich