dc.contributor.advisor | Milička, Jiří | |
dc.creator | Šimsová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2024-10-11T06:51:34Z | |
dc.date.available | 2024-10-11T06:51:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/195021 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při... | en_US |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při... | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | GPT|Large Language Models|cognitive tasks|AI|garden-path sentence | en_US |
dc.subject | GPT|Large Language Models|cognitive tasks|AI|garden-path sentence | cs_CZ |
dc.title | Examining Cognitive Abilities and Multilingual Performance of Large Language Models: A Comparative Analysis of GPT-3 and GPT-4 | en_US |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-12 | |
dc.description.department | Institute of Linguistics | en_US |
dc.description.department | Ústav obecné lingvistiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 265216 | |
dc.title.translated | Examining Cognitive Abilities and Multilingual Performance of Large Language Models: A Comparative Analysis of GPT-3 and GPT-4 | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Láznička, Michal | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Obecná lingvistika se sdruženým studiem Hispanistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Linguistics with double curriculum study Hispanian Studies | en_US |
thesis.degree.program | General Linguistics | en_US |
thesis.degree.program | Obecná lingvistika | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav obecné lingvistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Linguistics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná lingvistika se sdruženým studiem Hispanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Linguistics with double curriculum study Hispanian Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná lingvistika | cs_CZ |
uk.degree-program.en | General Linguistics | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při... | cs_CZ |
uk.abstract.en | Tato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |