Zobrazit minimální záznam

Examining Cognitive Abilities and Multilingual Performance of Large Language Models: A Comparative Analysis of GPT-3 and GPT-4
dc.contributor.advisorMilička, Jiří
dc.creatorŠimsová, Jana
dc.date.accessioned2024-10-11T06:51:34Z
dc.date.available2024-10-11T06:51:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195021
dc.description.abstractTato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při...en_US
dc.description.abstractTato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při...cs_CZ
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectGPT|Large Language Models|cognitive tasks|AI|garden-path sentenceen_US
dc.subjectGPT|Large Language Models|cognitive tasks|AI|garden-path sentencecs_CZ
dc.titleExamining Cognitive Abilities and Multilingual Performance of Large Language Models: A Comparative Analysis of GPT-3 and GPT-4en_US
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-12
dc.description.departmentInstitute of Linguisticsen_US
dc.description.departmentÚstav obecné lingvistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId265216
dc.title.translatedExamining Cognitive Abilities and Multilingual Performance of Large Language Models: A Comparative Analysis of GPT-3 and GPT-4cs_CZ
dc.contributor.refereeLáznička, Michal
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineObecná lingvistika se sdruženým studiem Hispanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineGeneral Linguistics with double curriculum study Hispanian Studiesen_US
thesis.degree.programGeneral Linguisticsen_US
thesis.degree.programObecná lingvistikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav obecné lingvistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Linguisticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csObecná lingvistika se sdruženým studiem Hispanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeneral Linguistics with double curriculum study Hispanian Studiesen_US
uk.degree-program.csObecná lingvistikacs_CZ
uk.degree-program.enGeneral Linguisticsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při...cs_CZ
uk.abstract.enTato bakalářská práce zkoumá kognitivní schopnosti jazykových modelů při zpracování syntakticky zavádějících vět, tzv. garden-path sentences. Tento typ nejednoznačných vět často vede čtenáře k tomu, aby je zpočátku interpretovali nesprávně. V následujících experimentech různé modely GPT podstoupí úkol, který obsahuje práci s těmito zavádějícími větami. Porovnáním výkonu modelů GPT s lidskými daty se snažím vyhodnotit kognitivní úroveň jednotlivých modelů. Abych simulovala různé typy experimentálního prostředí, bude výkon jazykového modelu hodnocen jak v laboratorních, tak v domácích podmínkách. Tato prostředí budou zahrnovat různorodou skupinu fiktivních participantů, kteří se budou lišit věkem a pohlavím, aby bylo možné zkoumat možné rozdíly ve schopnostech zpracování napříč těmito demografickými skupinami. Výzkum kognitivních procesů zahrnujících porozumění syntakticky zavádějícím větám u lidských i počítačem simulovaných participantů byl již proveden v angličtině Huffem a Ulakçım (2024). V této studii rovněž zkoumám, zda je výkon jazykového modelu podobný v češtině, jelikož většina tréninkových dat pro velké jazykové modely pochází z angličtiny. Důraz není kladen na to, jak dobře model v experimentech dosahoval správnosti odpovědí, ale spíše na to, jak přesně napodoboval lidské chování při...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav obecné lingvistikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV