Zobrazit minimální záznam

The language of school communication through the eyes of 2nd grade pupils
dc.contributor.advisorŠebesta, Karel
dc.creatorRybová, Eliška
dc.date.accessioned2024-10-11T06:54:03Z
dc.date.available2024-10-11T06:54:03Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/195032
dc.description.abstractThe aim of this study is to find out how second grade primary school students perceive and evaluate the language they encounter in school communication; especially in the teacher's speech. In this thesis, I focus on the opposition between standard and common Czech and the difference between girls and boys. Pupils'attitudes were investigated using qualitative research methods, namely a language test, a questionnaire, an interview and a focus group discussion. The research showed that second grade primary school pupils prefer the use of common Czech in the teacher's speech, they attribute higher prestige to standard Czech in society, but at the same time it is perceived by them as a symbol of play or falseness. Boys consider the use of standard Czech in teaching as unnecessary, mostly depending on its lack of use in their future profession. For girls, standard Czech in school communication gives the impression of condescension. However, some pupils agree that the school environment is the only space in which they directly encounter standard Czech. Key words school communication, standard Czech, common Czech, pupil, teacheren_US
dc.description.abstractCílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají a hodnotí jazyk, s nímž se setkávají při školní komunikaci, zvláště v mluvě učitele, se zaměřením na opozici češtiny spisovné a obecné a se zřetelem k rozdílu mezi dívkami a chlapci. Postoje žáků byly zkoumány pomocí metod kvalitativního výzkumu, konkrétně jazykového testu, dotazníku, rozhovoru a skupinové diskuse formou ohniskové skupiny. Výzkum ukázal, že žáci druhého stupně základní školy preferují v mluvě učitele užití spíše obecné češtiny, spisovné češtině připisují vyšší prestiž ve společnosti, zároveň je jimi ale vnímána jako symbol hry nebo faleše. Chlapci užití spisovné češtiny ve výuce považují za zbytečné, převážně v závislosti na jejím nevyužití v budoucím povolání. V dívkách spisovná čeština ve školní komunikaci vzbuzuje dojem povýšenosti. Někteří žáci se však shodují na tom, že školní prostředí je jediným prostorem, v němž se se spisovnou češtinou přímo setkávají. Klíčová slova školní komunikace, spisovná čeština, obecná čeština, žák, učitelcs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectSchool communication|standard Czech|common Czech|pupil|teacheren_US
dc.subjectŠkolní komunikace|spisovná čeština|obecná čeština|žák|učitelcs_CZ
dc.titleJazyk školní komunikace očima žáků druhého stupně ZŠcs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-03
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId264971
dc.title.translatedThe language of school communication through the eyes of 2nd grade pupilsen_US
dc.contributor.refereeŠormová, Kateřina
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.degree.programČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
uk.degree-program.csČeský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-program.enCzech Language and Literature for Teacher Educationen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem práce je zjistit, jak žáci druhého stupně základní školy vnímají a hodnotí jazyk, s nímž se setkávají při školní komunikaci, zvláště v mluvě učitele, se zaměřením na opozici češtiny spisovné a obecné a se zřetelem k rozdílu mezi dívkami a chlapci. Postoje žáků byly zkoumány pomocí metod kvalitativního výzkumu, konkrétně jazykového testu, dotazníku, rozhovoru a skupinové diskuse formou ohniskové skupiny. Výzkum ukázal, že žáci druhého stupně základní školy preferují v mluvě učitele užití spíše obecné češtiny, spisovné češtině připisují vyšší prestiž ve společnosti, zároveň je jimi ale vnímána jako symbol hry nebo faleše. Chlapci užití spisovné češtiny ve výuce považují za zbytečné, převážně v závislosti na jejím nevyužití v budoucím povolání. V dívkách spisovná čeština ve školní komunikaci vzbuzuje dojem povýšenosti. Někteří žáci se však shodují na tom, že školní prostředí je jediným prostorem, v němž se se spisovnou češtinou přímo setkávají. Klíčová slova školní komunikace, spisovná čeština, obecná čeština, žák, učitelcs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this study is to find out how second grade primary school students perceive and evaluate the language they encounter in school communication; especially in the teacher's speech. In this thesis, I focus on the opposition between standard and common Czech and the difference between girls and boys. Pupils'attitudes were investigated using qualitative research methods, namely a language test, a questionnaire, an interview and a focus group discussion. The research showed that second grade primary school pupils prefer the use of common Czech in the teacher's speech, they attribute higher prestige to standard Czech in society, but at the same time it is perceived by them as a symbol of play or falseness. Boys consider the use of standard Czech in teaching as unnecessary, mostly depending on its lack of use in their future profession. For girls, standard Czech in school communication gives the impression of condescension. However, some pupils agree that the school environment is the only space in which they directly encounter standard Czech. Key words school communication, standard Czech, common Czech, pupil, teacheren_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV