Oči, ve kterých je všechno: hvězdný obraz Jany Brejchové v kostýmních dramatech 70. let
The eyes that hold everything: the star image of Jana Brejchová in the costume dramas of the 1970s
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195047Identifikátory
SIS: 267578
Kolekce
- Kvalifikační práce [23747]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klimeš, Ivan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kostýmní drama|historický film|hvězdný obraz|star studies|normalizace|herec|herectvíKlíčová slova (anglicky)
costume drama|period film|star image|star studies|normalisation|actor|acting(česky) Tato bakalářská práce přináší analýzu hvězdného obrazu herečky Jany Brejchové ve vymezeném období let 1970-1975. Rozbor tohoto obrazu vychází z teorie výzkumu hvězdných systémů (star studies), konkrétně z monografie Stars (1979) Richarda Dyera. Studie shrnuje specifické aspekty československého hvězdného systému a zvláštní zřetel klade na výjimečné postavení Jany Brejchové, které v tomto systému zaujímala. Analýza dobového tisku i filmů Brejchové (se zvláštním zřetelem na kostýmní dramata) odhaluje její konkrétní hvězdný obraz romantické hrdinky a ztělesnění ideální podoby ženství. Dále se ve studii zamýšlím nad oblibou historického žánru ze strany filmařů v normalizační období. Bakalářská práce tak poukazuje na provázanost normalizačního hvězdného obrazu Brejchové s tehdejším trendem historizující produkce.
(in English) This bachelor thesis presents an analysis of the star image of actress Jana Brejchová in the defined period of 1970-1975. The analysis of this image is based on the theory of star studies, specifically on Richard Dyer's monograph Stars (1979). The study summarises specific aspects of the Czechoslovak star system and pays special attention to the exceptional position of Jana Brejchová in this system. An analysis of the contemporary press and Brejchová's films (with special attention to costume dramas) reveals her particular star image as a romantic heroine and the embodiment of the ideal image of womanhood. Furthermore, my study reflects on the filmmakers' popularity of the historical genre during the normalization period. The thesis thus highlights the interconnectedness of Brejchová's normalization star image with the then trend of historicizing production.