Hudba a nacionalismus na příkladu Marka Perkoviće Thompsona v Chorvatsku
Music and nationalism in the case of Marko Perković Thompson in Croatia
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/195054/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195054Identifikátory
SIS: 259234
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Korablyova, Valeriya
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Balkánská, euroasijská a středoevropská studia se specializací Balkánská a středoevropská studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
20. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Diplomová práce Hudba a nacionalismus na příkladu Marka Perkoviće Thompsona v Chorvatsku se věnuje vztahu hudby a nacionalismu v textech chorvatského zpěváka Marka Perkoviće Thompsona v letech 1990-2013. Thompson se prosadil na chorvatské hudební scéně během války za nezávislost svými nacionalistickými písněmi. Svou popularitu si udržoval i po válce akcentováním nacionalistických témat spojených právě s boji za nezávislost. V jeho písních a vyjádřeních se lze setkat s četnými odkazy na ustašovský Nezávislý stát Chorvatsko či ideu tzv. Velkého Chorvatska. Cílem práce je na základě diskurzivní analýzy textů jeho písní, jazykových prostředků a výrazů analyzovat jeho tvorbu. Na základě této analýzy představit vývoj Chorvatska, chorvatské společnosti a nacionalismu v rámci chorvatské společnosti v období po roce 1990 do vstupu země do EU v roce 2013. Práce by měla zodpovědět několik základních otázek: Jaká témata jsou klíčová pro jeho tvorbu? Jak se jeho tvorba měnila v kontextu vývoje Chorvatska? A z obecného a širšího teoretického hlediska: Jak lze využít hudbu jako nástroj nacionalismu? Vycházím při tom z teze, že již od počátku své kariéry Thompson nastoluje nacionalistická témata, která mají rezonovat v chorvatské společnosti. Analýza jeho tvorby pak potvrzuje, že hudba může být důležitý nástroj...
Master's thesis Music and nationalism in the case of Marko Perković Thompson in Croatia deals with the relationship between music and nationalism in the lyrics of the Croatian singer Marko Perković Thompson in the years 1990-2013. Thompson made his mark on the Croatian music scene during the War of Independence with his nationalist songs. He maintained his popularity after the war by nationalist themes songs connected with the struggle for independence. You can find numerous references to the Ustasha Independent State of Croatia or the idea of the so-called Greater Croatia in his songs and expressions. The aim of the thesis is to analyze his work based on the discursive analysis of the texts of his songs, language devices and expressions. Based on this analysis it presents the development of Croatia, Croatian society and nationalism within Croatian society in the period after 1990 until the country's entry into the EU in 2013. The work should answer several basic questions: What are key topics of his songs? How did his work change during the context of the development of Croatia? And from a general and broader theoretical perspective: How can music be used as a tool of nationalism? The basic thesis is that from the beginning of his career Thompson raises nationalist themes that resonated in...