Everything is in the poems": Frank O'Hara in Personism
Všechno je v těch básních": Frank O'Hara v Personismu
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/195074Identifiers
Study Information System: 256465
Collections
- Kvalifikační práce [23751]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
4. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Frank O'Hara|"Personismus: Manifest"|Poetika|Modernismus|Postmodernismus|období Studené války|Tvůrčí techniky|New York City|Newyorská škola Poezie|Nová Americká PoezieKeywords (English)
Frank O'Hara|"Personism: A Manifesto"|Poetics|Modernism|Postmodernism|the Cold War era|Creative method|New York City|The New York School of Poetry|The New American PoetryTurynová 1 Karolína Turynová Bakalářská práce, Abstrakt Počet slov: 210 "Všechno je v těch básních": Frank O'Hara v Personismu Frank O'Hara byl významnou postavou newyorské umělecké scény 50. let a Newyorské školy poezie. Ačkoli byl zároveň spisovatelem i kritikem umění, zřídka se zamýšlel teoreticky nad vlastní poezií; za celý život publikoval pouze dva krátké eseje o své poezii a metodě: "Prohlášení pro Novou americkou poezii" a "Personismus: Manifest". Ten druhý je vtipným, sebereflexivním prohlášením představujícím neexistující literární hnutí, převážně vytvořeným k zesměšnění akademického preskriptivismu mnoha předcházejících "- ismů". Navzdory tomu, že byl napsán s úmyslem zesměšňovat, "Personismus" také poskytuje vhled do O'Harovy tvůrčí metody a definuje aspekty jeho stylu, které ho nakonec odlišují v americké literární tradici. Jeho básně jsou intimní a bezprostřední, hravé a plné skutečných, konkrétních okamžiků a objektů. Jsou zakořeněny v O'Harově New Yorku, jeho době a lidech; zdá se, že jsou "mezi dvěma lidmi místo dvou stránek". Tato práce si klade za cíl definovat personismus z hlediska jeho stylistických tendencí i historického a literárního kontextu. Personistické básně budou analyzovány a konfrontovány s O'Harovou teoretickou prací, aby se určilo, do jaké míry a jakými prostředky je...
Turynová 1 Karolína Turynová BA Thesis Abstract Word count: 245 "Everything is in the poems": Frank O'Hara in Personism Frank O'Hara was a prominent figure in the 1950s New York City art scene and the New York School. While he was both a writer and an art critic, he has rarely pondered his own poetry in theory; O'Hara only published two short essays concerning his poetry and method in his lifetime: "Statement for The New American poetry" and "Personism: A Manifesto." The latter is a witty, self-conscious proclamation introducing a non-existent literary movement, mainly invented to mock the academic prescriptivism of the many preceding "-isms". Despite being written to ridicule, "Personism" also gives insight into O'Hara's creative method and defines the aspects of his style that ultimately make him stand out in the American literary tradition. His poems are intimate and immediate, flippant, and full of real, specific moments and objects. They are rooted in O'Hara's New York City, its time, and its people; they seem to be "between two persons instead of two pages."1 This thesis aims to define Personism in terms of its stylistic tendencies as well as in its historical and literary context. Personist poems will be analyzed and contrasted with O'Hara's theoretical work to determine to what extent and by what...